Hilang seharian, esok jumpa k0ma dalam kereta! Adik ins4f 2 minggu jaga kakak di hospital, sanggup Google cara jaga orang sak1t

PERASAAN p1lu dalam hati, tiada siapa mampu mengerti.

Begitulah kata Uyank Ibrahim, 21, apabila mengenangkan semula pengalamannya selama dua minggu menjaga seorang ahli keluarga yang sak1t di hospital.

Menurut pemuda itu, kakak sulungnya Suriani Ibrahim, 40, koma dan mengalami lvmpuh separuh badan sehingga terpaksa menjalani pembed4han membvang d4rah b3ku dalam kep4la, baru-baru ini.

“Kakak memang ada dar4h tinggi. Dalam dua minggu lepas, kakak hilang selama sehari. Rupa-rupanya dia pengs4n dalam kereta ketika keluar ke bandar. Kami dapat tahu pun selepas dimaklumkan oleh polis.

“Kakak k0ma dalam sem1nggu dan dimasukkan ke Unit Raw4tan Rapi (ICv). Kemudian kakak juga menjalani pembed4han d4rah beku dalam kep4la.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Alhamdulillah, sekarang kakak dah sedar tapi pertuturannya tak jelas. Dia str0k separuh badan belah kiri,” ujarnya yang senang disapa Uyank.

Menurut anak keenam daripada tujuh beradik itu, kakaknya dibenarkan discaj dan pulang ke rumah pada Ahad lalu selepas dua minggu menerima raw4tan di Hospital Raja Perempuan Zainab (HRPZ) II, Kota Bharu dan Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, Kelantan.

Uyank (kanan) berkata, kakak sulungnya (kiri) sudah dibenarkan discaj pada Ahad lalu.

Mengimbas pengalaman dua minggu itu, Uyank menyifatkan ia sebagai pengalaman paling berharga yang meng1insafkan dan tidak akan dilupakan sampai bila-bila.

“Saya yang jaga kakak di hospital kerana orang lain ada komitmen. Anak-anak kakak ada empat orang, semua masih kecil. Yang sulung pun baru tingkatan satu. Ini kali pertama saya jaga orang sakit di hospital.

 

Kalau nak menang1s depan dia pun saya t4han. Saya seb4k memikirkan anak-anak kakak yang masih kecil.

UYANK

“Punyalah tak tahu, sampai saya terpaksa cari di Google mengenai cara-cara jaga orang sakit. Ini mungkin pengalaman yang menginsafkan.

“Saya tidur-tidur ayam saja sepanjang di hospital. Setiap empat jam, saya kena bancuh susu dan beri susu menerusi tiub untuk kakak.

“Mental kena kuat, saya memang rasa sedih. Kalau nak menang1s depan dia pun saya tahan. Saya sebak memikirkan anak-anak kakak yang masih kecil. Tapi Alhamdul1llah, sekarang dia dah balik rumah, ramai keluarga boleh tolong jaga,” ujar Uyank lagi.

Uyank terkejut video yang dikongsi tul4r di aplikasi TikTok.

Dalam pada itu, Uyank berkata dia juga tidak mandi selama tiga hari ketika sibuk menguruskan kakaknya di hospital.

Dia turut berkongsi kisah itu menerusi bingkisan video menerusi TikTok sehingga meraih hampir 80,000 tontonan.

Kata Uyank, dia berterima kasih kepada netizen yang tidak putus-putus memberikan sokongan moral serta mendoakan kes1hatan kakaknya.

Jejaka Thailand yang menetap di Kelantan ini menganggap pengalaman menjaga kakaknya sebagai detik berharga dalam hidup.

“Saya sekadar suka-suka kongsi video di TikTok. Tak sangka ramai yang beri respon. Ramai juga yang kongsi pengalaman sama macam saya. Paling terharu, ramai yang mendoakan kakak,” ujar Uyank lagi.

Mengenai dirinya, Uyank yang menetap di Pasir Puteh, Kelantan berkata, dia bekerja dengan keluarganya, menguruskan sebuah pusat rekreasi di negeri itu.

Uyank merupakan warganegara Thailand, namun keluarganya sudah berkelana ke Malaysia sejak lebih 30 tahun lalu.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : MSTAR

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*