Ramai Yang Bengang Bila Individu Yang Lengkap 3 Dos Je Boleh Solat Jumaat. Sekali Ini Tindakan Pelik Dari Jais Lepas Teruk Dikritik Oleh Orang Ramai. Viral

Sejak semalam, media sosial terus dipenuhi dengan pelbagai respon rakyat berhubung pengalaman mereka di hari pertama menunaikan solat Jumaat selepas kenyataan yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam (JAIS). Rakyat kesal syarat solat Jumaat. Ramai meluahkan kekesalan mereka terhadap ketetapan syarat JAIS yang hanya membenarkan penerima lengkap 3 dos sahaja untuk menunaikan solat Jumaat.

Malah, ada juga mendkwa dirinya dihalau oleh pihak pengurusan masjid disebabkan arahan tersebut. JAIS tutup ruang komen. Susulan kejadian itu, portal rasmi JAIS dilihat terus menutupi ruangan komen di laman rasmi Facebook miliknya, seperti sudah menjangkan risiko yang baka berlaku selepas kenyatana yang dikeluarkan.

Terdahulu, media melaporkan hanya jemaah lengkap dua dos dan penggalak sahaja dibenarkan menunaikan solat Jumaat di masjid, yang mana ia mulai berkuat kuasa pada 25 Februari, semalam. Demikian adalah bagi mengambil langkah berjaga-jaga sekaligus sebagai usaha mengawal penularan pandemik covid19.

Tetapi nampaknya ramai sukar menerima syarat tersebut dan beranggapan bahawa ia tidak adil kerana kewajipan menunaikan ibadah mereka seolah disekat. Tidak cucuk ‘booster’, anda tidak dibenarkan solat jumaat. Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) mengeluarkan edaran ketetapan terkini berhubung kehadiran solat Jumaat di masjid seluruh negeri Selangor termasuk mewajibkan pengambilan dos penggalak.

Surat edaran bertarikh 21 Februari itu menyatakan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj berkenan mengekalkan ketetapan solat Jumaat, solat lima waktu dan program pengimarahan dikeluarkan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) bertarikh 20 Januari lalu. Surat bertarikh 20 Januari itu menjelaskan ketetapan baru pelaksanaan solat fardhu Jumaat dengan kapasiti penuh serta penjarakan fizikal 1 meter antara jemaah di semua masjid, surau kebenaran Solat Jumaat di Selangor.

LELAKI INI CAKAP DIA RASA MACAM PENGGNS APABILA NAK PERGI S0LAT DI MASJID

Tindakan seorang individu yang merakam video anggota polis sedang bertugas memantau prosedur 0perasi standard (S0P) solat Jumaat baru-baru ini di sebuah masjid sekitar Batu 14, Puchong, kini dalam siasatan.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Abd. Khalid Othman berkata, video berdurasi 29 saat itu dimuat naik seorang pengguna media sosial semalam dengan kapsyen ‘Masuk Masjid Macam Penggnas Besar, Allah’. “Hasil semakan mendapati kejadian berlaku pada pukul 1 petang ketika anggota berpangkat Koperal terbabit menjalankan rutin pemantauan solat Jumaat dan SOP di kawasan pentadbiran Balai Polis Bukit Puchong.

“Anggota itu menerangkan S0P terbaharu bagi Selangor yang mana jemaah berhasrat menunaikan solat Jumaat perlu lengkap dua dos suntikan vaksin covid19 serta dos penggalak sebelum dibenarkan masuk,” katanya satu kenyataan hari ini. Menurut Abd. Khalid, satu laporan polis telah dibuat berhubung penularan video berkenaan.

“Kes disiasat mengikut Sksyen 505(b)Kanun Kesksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. “Orang ramai yang mempunyai maklumat boleh menghubungi polis melalui Pusat Kawalan Daerah Subang Jaya untuk tindakan lanjut,” ujarnya.Jelasnya, identiti pmberi maklumat akan dirahsiakan.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

Sumber : News

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*