Hanya 4 bulan berkhidmat, Wisma Putra gugurkan Ahmad Idham, Eizlan. Rupanya ada kaitan dgn PRU-15

HANYA bertahan selama empat bulan, pelakon Dr Ahmad Idham Ahmad Nazri dan Datuk Seri Eizlan Yusof sudah digugurkan daripada jawatan masing-masing di Kementerian Luar.

Menteri Luar Datuk Seri Saifuddin Abdullah mengesahkan kontrak Ahmad Idham sebagai Setiausaha Kebudayaan dan Eizlan selaku Perunding Kreatif telah ditamatkan.

Tambah Saifuddin, kontrak setiausaha sulitnya juga iaitu Datuk Fizal Fauzi turut ditamatkan dan ia difahamkan berlaku dalam tempoh 24 jam yang lalu.

Saifuddin enggan mengulas mengenai kontrak Ahmad Idham dan Eizlan ditamatkan.

Bagaimanapun ketika ditanya mengenai punca kontrak mereka ditamatkan, Saifuddin tidak mempunyai sebarang komen berhubung perkara itu.

“Saya tiada sebarang komen mengenai perkara ini,” katanya seperti dilaporkan Sinar Daily.

Pada 1 November tahun lalu, Ahmad Idham dan Eizlan dilantik untuk menyertai Wisma Putra selaras dengan objektif membangunkan Diplomasi Budaya Malaysia bawah Kerangka Luar Malaysia.

Sebelum pelantikan itu, Ahmad Idham ialah Ketua Pegawai Eksekutif, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) namun dia meletakkan jawatan untuk menyertai Saifuddin di kementerian itu.

Pada Disember lalu, Saifuddin berkata beliau terpaksa menggunakan sumber sedia ada kerana kementeriannya tidak memperuntukkan bajet bagi memulakan diplomasi budaya.

Saya tiada sebarang komen mengenai perkara ini.

Pada ketika itu lantikan terhadap Ahmad Idham dan Eizlan sudah dibuat.

Beliau juga berkata Ahmad Idham dan Eizlan tidak dibayar gaji yang tinggi berbanding kedudukan mereka sebelum ini.

Dalam pada itu sumber yang rapat dengan kementerian itu berkata kedua-dua selebriti tersebut dipercayai akan bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) bawah tiket Bersatu.

Mereka mempunyai aspirasi politik yang tinggi dan berharap mendapat sokongan daripada menteri berkenaan, yang juga pengerusi Perikatan Nasional Pahang.

Namun hasrat itu tidak disambut baik ahli parti kerana mereka tidak mempunyai kekuatan dalam politik serta sokongan akar umbi.

Sumber itu berkata sokongan peminat dan populariti tidak cukup kuat untuk membolehkan mereka bertanding kerana terdapat lebih ramai calon yang layak.

Saifuddin bagaimanapun tidak menafikan hakikat bahawa Ahmad Idham dan Eizlan boleh ditawarkan bertanding di bawah tiket parti lain.

Kedua-dua selebriti itu tidak menjawab panggilan telefon yang dibuat mStar untuk mengulas isu berkenaan.

 

 

Sumber : Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*