Ayam gunting mahal, cecah sampai RM15 tular. Netizan beri reaksi pelbagai

PETALING JAYA – Kenaikan harga makanan terus menjadi perhatian dalam kalangan masyarakat susulan peningkatan harga barang sejak awal tahun ini.

Kini, harga bagi ayam gunting pula tular di laman sosial dikatakan semakin mahal sehingga mencecah RM15.

Menerusi perkongsian oleh seorang pengguna di laman sosial dikenali sebagai Abeyricano, dia mempersoalkan perkara tersebut kerana terkejut melihat harga terkini bagi menu berkenaan.

Bukan sahaja mahal, ada juga yang turut mengeluh mengenai saiz ayam gunting kerana mendakwa peniaga menggunakan tepung yang banyak dan ayam yang kecil.

Perkongsian tersebut mendapat pelbagai reaksi daripada orang ramai yang turut bersetuju bahawa harga bagi makanan tersebut semakin mahal.

“Wow, RM9, ayam gunting di tempat saya sudah jadi RM15,” luah qiels.

“Sekarang di Tapak urban Jalan Ampang, harga terkini adalah RM12,” ujar tyraspell.

“Ayam gunting ni kesukaan saya dan sekarang sudah RM10. Korang beli ayam gunting ‘grand hayat’ ke?” kata melmuzzie.

Akan tetapi, ada juga netizen mengatakan sebagai pembeli memang akan terasa mahal tetapi banyak kos yang perlu ditanggung oleh peniaga ketika ini kerana harga ayam mentah di pasaran juga mahal.

Sementara itu, segelintir netizen juga mencadangkan pihak bertanggungjawab agar memantau harga barangan mentah agar tidak terlalu mahal sehingga rakyat terbeban.

Harga dedak ayam naik melambung lagi

SEGAMAT – Isu harga ayam dan telur ayam masih belum reda, timbul pula isu harga dedak ayam yang kembali melambung tinggi sejak akhir-akhir ini.

Seorang penternak, Yaacob Isam, 64, berkata, dia yang sudah lebih lima tahun menternak ayam merasa terkesan dengan kenaikan harga makanan ruji haiwan ternakannya itu.

“Isu harga dedak naik ini bukanlah isu baharu. Sejak wabak Covid-19 melanda negara dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan dari tahun 2020, harga dedak tidak menentu dan sentiasa naik.

“Bila kita tanya penjual dedak ini, mereka kata dedak diimport dari negara luar. Bila PKP, banyak stok tidak dapat masuk negara kita. Jadi kos import membuatkan harganya mahal.

“Dulu seguni dedak 50 kilogram (kg) berharga RM98. Sekarang, seguni berharga RM144. Naik dalam 40 hingga 50 peratus,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Kampung Sulir di sini semalam.

Menurut Yaacob yang menternak ayam kampung itu, dia juga terpaksa menaikkan harga ayam tersebut sebanyak RM2 iaitu RM19 sekilogram berban­ding RM17 sekilogram sebelum ini.

Di samping itu, dia juga me­ngakui terpaksa mencatu pemberian dedak ini kepada ayam ternakannya kerana tidak mampu menanggung kos dedak yang terlalu tinggi.

“Sebelum PKP, saya mem­bela 2,000 ekor ayam. Saya akan menggunakan dua kampit dedak setiap hari untuk diberi makan kepada ayam ternakan.

“Namun sekarang tinggal 800 ekor ke 1,000 ekor ayam sahaja yang mampu saya bela. Saya ha­nya mampu guna setengah atau satu kampit beg dedak sahaja. Permintaan terhadap ayam kampung juga berkurangan kebelakangan ini.

“Apabila terpaksa catu dedak ayam ini, tumbesaran ayam juga lambat. Jadi saya memang me­ngalami kerugian dari segi modal pembelian dedak ayam dan tempoh matang jualan ayam ini,” katanya.

Tambahnya lagi, kerajaan perlu bertindak segera dengan mengambil alih penjualan dan pengedaran makanan ternakan ini bagi mengawal harga silingnya yang tidak menentu bagi elak kekurangan ayam nanti.

Yaakob menunjukkan guni dedak yang semakin mahal ketika ditemui di Kampung Sulir, Segamat semalam.

 

Sumber : Kosmo

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*