Selepas Perkara Sebenar Tentang Gelang Emas Diberitahu, Kini Terbongkar Kemana Duit Yang Diambil Svspek Digunakan

 

KUALA TERENGGANU – Remaja perempuan berusia 19 tahun yang merupakan svspek kess pembvnuhan Siti Nur Surya Ismail dipercayai menggunakan wang milik mngsa yang diambilnya untuk membayar hvtang.

Ayah Siti Nur Surya, Ismail Muda, 58, berkata, beliau dimaklumkan perkara itu ketika dipanggil polis untuk melakukan pengc4man pada semalam.

“Saya dimaklumkan individu yang menerima duit tersebut telah memulangkannya kepada polis setelah berita kematlan anak saya (Siti Nur Surya) dan penhanan svspek tersebar,r” katanya dalam keadaan sebakk ketika di rumah keluarganya di Kampung Beladau Kepong di sini hari ini.

Dalam pada itu, Ismail menaflkan dkwaan yang tersebar luas di media sosial k0nonnya gelang emas milik Siti Nur Surya juga dicvri svspek dalam kejadlan pada Ahad lalu itu.

Menurut beliau, arw4hh anak kelima dari tujuhnya tidak memakai barangan kemas sewaktu kejadlan.

“Arwahh anak saya (Siti Nur Surya) tidak gemar pakai barangan kemas. Saya minta warganet tidak menyebarr perkara tidak sahlh di media sosial.

“Saya terkllan macam-macam perkara tidak sahlh disebarkan sehingga mengganggu em0si ahli keluarga saya terutama anak bongsu (Nur Liyana Syuhada, 15) yang masih kemvrungan sehingga hari ini,” katanya.

Walaupun pemerglan Allahy4rham sudah lima hari berlalu, namun keluarga mngsa masih tidak mampu menceritakan hal sebenar kepada ibunya, Zaini Muda, 54.

Ismail Muda, 58, berkata, beliau memang tidak sanggup lagi hendak menceritakan kejadlan sebenar menlmpa anaknya kepada isteri setiap kali ditanya ke mana Allahyrham.

“Memang isteri melihat jenzah arw4hh buat kali terakhir sebelum dikebvmikan tetapi disebabkan faktor keslhatannya, dia cepat lvpa dan selalu bertanya di mana kakak (arw4hh).

“Jadi, setiap kali ditanya, saya akan beritahu kakak sudah menlnggal di h0dspital sebab demm pans.

“Saya tidak sanggup cerita hal sebenar kerana keadaan keslhatannya yang tidak menglzinkan,” katanya ketika ditemui di kediaman keluarganya di Kampung Beladau Kepong di Hulu Terengganu, Khamis.

Beliau berkata, sehingga hari ini, isterinya sering kelihatan tercari-cari Allahrham yang sentiasa berada di sampingnya sebelum ini.

Terkini, susulan pelajar perempuan tingkatan enam yang dipercayai terbabit dalam pembvn0han Siti Nur Surya Ismail, 19, dengan mengg3Iar beberapa kali pergeI4ngan tangan kiri mngsa sehingga pvtus, direm4n selama tujuh hari sehingga Isnin depan.

Perintah tahanan r3man itu dikeluarkan Mjistret Engku Nurul Ain Engku Muda bagi membolehkan sias4tan lanjut mengikut Sksyen 302 Knun Kesksaan dijalankan kerana membvn0h.

Terdahulu, svspek berusia 19 tahun tiba di perkarangan Mhk4mah Majistret Marang kira-kira 10.10 pagi.

Svspek yang juga kenalan mngsa sebelum ini ditahan selepas diserahkan ibunya pada 8.15 pagi semalam ketika datang ke Balai PoIis  Telemong.

Tngkapan terhadap svspek dibuat berdasarkan bukti yang ditemui di lokasi kjadiian dan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di rumah burung berhampiran kediaman mngsa.

Portal NSTP sebelum ini melaporkan seorang remaja perempuan berusia 19 tahun ditemui m4ti dipercayai dibvn0h dalam kjadiian samvn di Kampung Lubok Batu, Telemong, Kuala Berang kelmarin.

Dalam kjadiian 2.30 petang itu, mngsa ditemui tert1arap di ruang tamu rumah berkenaan oleh adiknya, Siti Nur Syuhada, 15, yang baru pulang dari sekolah.

Menggig1l masuk mhkmah.

Menerusi lap0ran Buletin TV3, susp3k yang berusia 19 tahun Menggig1l sebaik sahaja dibawa turun dari kenderaan p0lis sebelum dibawa masuk ke dalam mahkmah.

Malah, susp3k yang berpakaian l0kap berwarna ungu dilihat mengalirkan air mata sewaktu dia dibawa masuk ke dalam kamar mahkmah oleh anggota poIis.

Berdasarkan hasil si4satan awal, svspek mengaku melakukan perbu4tan itu yang berpvnca dari kata mengata sehingga berIaku saIah faham sebelum berIaku pergeI0tan.

Perintah reman tersebut dibenarkan Majstret Engku Nurul Ain Engku Muda di Mahkmah Maj!stret. Kes disi4sat mengikut Sksyen 302, Kanun Kesksaan kerana membvn0h.

Kata-kata bapa terhadap svspek

” Saya harap orang yang menyebabkan kem4tiiannya menerima hkuman yang setimpal,” kata bapa kepada Siti Nur Surya, 19, yang ditemui m4ti dengan kesan t3takan di Kampung Lubuk Batu, Telemong semalam.

Ismail Muda, 58, berkata beliau sama sekali tidak menyangka svspek yang ditahan bagi membantu si4satan kes itu merupakan bekas rakan sekolah yang pernah berkawan rapat dengan arwh.

” Dia (svspek) sering datang ke rumah, namun sejak beberapa bulan lepas agak jarang menemui kakak (Siti Nur Surya) di rumah.

” Saya benar-benar tidak sangka dengan kjadiian yang menimpa,” katanya ketika ditemui pemberita di Tanah Perkubvran Islam Beladau Selat di sini, malam tadi.

Dalam kjadiian pada Ahad, m4yat Siti Nur Surya ditemukan dengan kesan t3takan pada badan serta putvs tangan kiri di ruang tamu rumah, dan poIis pada Isnin menahan seorang svspek yang merupakan seorang pelajar perempuan tingkatan enam, rakan sebaya arwh.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : KosmoOnline/Transformasi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*