Tempat ‘Har4m’ Mak Ayah Civm Anak

Mak Ayah Wajib Tahu Kat Mana Nak Civm dan Gosok Anak-Anak

Kadang-kadang anak kita jadi tak mendengar kata dan nakaI sebab dia kurang sentuhan dan ciiuman mak ayah dia sebenarnya. Sebenarnya bukan har4m untuk c!um dibeberapa tempat tapi amat tidak digalakkan. Hukumnya adalah harus dalam Islam, jangan silap tau.

Apa yang jelas, setiap sentuhan itu akan menimbulkan kasih sayang antara ibu bapa dan anak. Jika diperhatian setiap kali nak menghantar anak-anak ke tadika, perkara wajib mak ayah lakukan ialah memberi ci!uman pada anak-anak.

Perasan tak kalau anak kita jaatuh sampai benj0l kepala, kita autom4tik rasa nak peIuk civm anak kita dan gosok-gosok tempat benj0l tu dan serta merta anak kita pun jadi makin tenang dan berkurang sakitnya. Perasan tak?

Tu la keajaiban sentuhan dan ciuuman!

Tapi nak buat apa pun pada anak kena ada ilmu baru la makin berkesan untuk anak kita. Ada 4 tempat c!uman dan 6 tempat gosokan yang kita kena hafal.

1. C!uman di kepala adalah C1UMAN KEBANGGAN. Bila kita rasa bangga dengan pencapaian anak kita contohnya dia boleh skor A dalam exam dia cepat-cepat kita civm bahagian tengah kepala anak kita.

2. C!uman di dahi adalah tanda REDHA. Bila anak kita buat sesuatu yang buat kita rasa redha dan ikhlas pada anak kita, dahi adalah tempat terbaik untuk kita berbuat demikian.

3. C!uman di pipi adalah tanda RINDU. Bila ambil anak daripada taska atau bila anak baru balik daripada sekolah tempat terbaik nak zahirkan rasa rindu adalah di pipi. Kadangkala tu kalau rindu sangat g0mol je pipi pau si comel kita tu. Bukannya susah kan?

4. Seterusnya c!uman di tangan adalah bila kita rasa KASIH sangat kat anak kita. Civman di tangan ni istimewa sangat sebab tu kita kena ajar anak kita civm tangan kita bila bersalaman. Ramai budak-budak bukan c!um tangan tapi sujud kat tangan orang tua, perasan tak?. Salah tu! Bersalam kena guna bibir atau hidung. Bukan dahi. Kalau pak Arab mesti dia tegur kalau budak-budak guna dahi masa bersalaman. Katanya dia tu tanda sembah, bukan tanda hormat.

Untuk tempat gosok tu sama je dengan 4 tempat civman tadi cuma tambah extra 2 tempat lagi.

1. Gosok di belakang leher ye kalau anak-anak nampak risau atau tak tenteram.

2. Gosok di dada pulak sangat mujarab untuk kurangkan ken4kalan anak-anak. Sambil gosok tu mak ayah boleh cuba selawat atau baca surah surah pendek macam Al Fatihah atau Ayat Kursi.

P4NTANG LAR4NG!

Jangan sesekali civm anak kat bahagian bibir. Memang nampak kiut tapi bibir sebenarnya dikhususkan untuk pasangan halal kita je. Area bibir adalah area yang penuh dengan reseptor yang membuatkan tempat tu jadi supersens!tif.

Dikhu4tiri boleh membangkitkan n4fsu sy4hwat. Anak-anak pun akan jadi keliru bila umurnya dah agak meningkat ke umur 5 – 6 tahun nanti. Nanti dia ingat itu perkara biasa dan selamber buat pada kawan-kawan sekolah. Kalau dah terIanjur amal ci!um mulut nak buat camne? Hentikan sekarang!

Namun begitu, hukumnya HARUs bagi ibu bapa menc!um mulut anak belum baligh, selagi tidak menimbulkan f!tnah.

Ini kerana Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW pernah menc!um mulut Hassan bin Ali hingga menyebabkan bibir disentuh Rasulullah itu tidak akan disentuh oleh 4pi ner4ka…(Hadis Riwayat Ahmad).

Namun begitu, IBN Hajar berpendapat mencium mulut anak atau cucu itu perlu dilihat dari sudut pandang adat setempat.

“Jika ia membawa fitn4h, adalah lebih baik ditinggalkan kerana kebuurukan lebih banyak berbanding kebaikan,” kata Profesor Madya Datuk Dr Izhar Ariff, Pensyarah Kanan Fiqh Kepenggunaan Semasa, Jabatan Syariah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Beliau berkata, Rasulullah SAW sendiri mengungkapkan rasa kasih sayang baginda dengan menc!um anak dan cucunya.

Katanya, menciium kanak-kanak, anak atau cucu sendiri adalah sunnah Rasulullah SAW.

p/s : Tolong ajar pasangan kita ilmu ni ye.

Kredit to Taufiq Razif dan boleh follow beliau utk update ilmu parenting yang lebih penting

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook satkobaviral.com

Sumber : Gf News

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*