“Saya tunaikan hajat dia” – Gadis Sempat Jerit ‘Best G1la’ Sebelum Terhemp4s Atas Batu Semasa Main ‘Rope Swing’ di Kuala Kubu Bharu

BERAT mata memandang, berat lagi bahu yang memikul bebanan.

Begitulah kisah melibatkan Siti Halijah Abd Rahim, 33, yang pat4h tulang belakang selepas terjatuh sewaktu melakukan aktiviti terjunan ‘rope swing’ di Kuala Kubu Bharu, Selangor pada Ahad lalu.

Menurut Mohamad Yakub Abd Rahim, 31, kakaknya itu baru selesai melakukan terjunan dan tergantung pada ketinggian sekitar 10 meter sebelum berlaku kesilapan teknikal pada kabel menyebabkan dia terhemp4s ke atas batu dan jatuh ke dalam sungai.

 

Bercerita kepada mStar, Yakub yang juga Pembantu Tadbir Undang-Undang di Mahkamah Tinggi Shah Alam mengakui masih lagi terkejvt dengan kejadian itu.

Ujarnya, dia pada waktu itu baru selesai melakukan terjunan sementara ahli keluarga yang lain termasuk ibunya sedang memerhati di platform tinjauan.

“Kakak memang suka sukan ekstrem. Sehari sebelum kejadian pun dia pergi mendaki gunung di Negeri Sembilan dan pulang dalam pukul 12 malam.

“Dah lama dia nak buat terjunan rope swing. Dah banyak kali… saya tepis dia ajak, tapi kali ni saya tunaikan hajat lama dia. Kami sekeluarga pergi pada hari tu termasuklah emak.

“Selepas daftar, giliran saya yang terjun dahulu. Masa saya kat bawah, saya tengok dia terjun dan swing sampai berhenti.

“Kira-kira 10 meter dari atas air, saya sempat sembang dengan dia. Dia kata best gila. Saya pusing ke belakang nak ke tempat dia mendarat, tiba-tiba dengar bunyi jatuh… sekelip mata,” ujarnya.

Yakub turut melakukan terjunan pada hari kejadian.

Tambah Yakub, kakaknya yang berada di dalam air diselamatkan oleh petugas water rafting yang berada berdekatan sebelum dihantar ke Hospital Kuala Kubu Bharu.

Selepas menerima rawatan awal, kakaknya dipindahkan ke Hospital Selayang dan menjalani pembed4han akibat pat4h tulang belakang pada pagi Selasa.

“Masa diselamatkan kakak memang tak sedar. Mereka pam dada dan kemudiannya kakak sedar. Masa tu kakak tak ingat apa-apa, dia tanya kita ada kat mana?

“Saya cakap, kita jalan-jalan je… dia boleh bercakap tapi sangat lemah. Dia kata kaki tak rasa. Dia ulang ayat kaki tak rasa tu sampailah kami tiba ke hospital,” ujarnya.

Kata Yakub, dia sekeluarga tidak menunding jari kepada penyedia khidmat aktiviti berkenaan, malah mereka turut menyatakan mahu bertanggungjawab atas apa yang berlaku.

Menurutnya lagi, dia menganggap apa yang berlaku sebagai ketentuan Allah dan berharap ada sinar buat kakaknya itu.

Masa tu kakak tak ingat apa-apa, dia tanya kita ada kat mana? Saya cakap, kita jalan-jalan je.

MOHAMAD YAKUB ABD RAHIM

“Mereka tak lepas tangan, kami pun tak mahu tunding jari. Ini semua qada’ dan qadar. Mereka juga follow up dengan kami sampai sekarang.

“Cuma saya minta mereka tingkatkan prosedur operasi standard (SOP) keselamatan seperti letak jaring fleksibel dan sebagainya.

“Kalau dah nak jadi, mungkin boleh berlaku kepada saya. Saya pun dah lama follow Instagram mereka, tengok tak pernah ada kejadian sebegini,” ujarnya lagi.

Bercerita mengenai keluarganya, Yakub mendedahkan mereka berasal dari Felda Sungai Retang, Jerantut, Pahang.

Ujarnya, kakaknya sebelum ini berkhidmat dengan Agensi Ant1 Dad4h Kebangsaan (AADK) sebelum berhenti kerja untuk menjaga bapanya yang jatvh s4kit.

Selepas bapanya meningg4l dunia pada 2015, kakaknya terus menetap di kampung untuk menjaga ibunya dan turut menguruskan ladang sawit yang diusahakan keluarga.

M4ngsa sememangnya meminati sukan ekstrem dan baru sahaja mendaki sebuah gunung sehari sebelum kejadian malang itu.

“Dia banyak berk0rban untuk keluarga. Kakak anak kelima manakala saya bongsu. Kami lima beradik dah berkahwin, hanya kakak masih bujang.

“Jadi dia ambil keputusan untuk jaga mak dan arw4h ayah masa dia berhenti kerja,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Yakub juga mengakui bersyukur jika ada mana-mana pihak yang mahu membantu dan menyalurkan sumbangan, khususnya untuk menampung kos rawatan susulan selepas ini.

Bagi mereka yang bermurah hati untuk meringankan beban keluarga ini, Yakub boleh dihubungi menerusi talian 012-2836884.

Dalam pada itu, Yakub turut berkongsi perkembangan mengenai kakaknya menerusi laman Facebook.

Malah, ramai kenalan serta netizen turut menzahirkan rasa simpati dan mendoakan agar kakaknya diberi kesembuhan segera.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkobaviral.com

Sumber: mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*