TERKINI Kes Shuib SPRM Beku 750 Akaun Dengan Jumlah RM75 Juta Dengan Suami Isteri Ditahan

MALAYSIA: Suruhanjaya Penceghn Rasvah Malaysia (SPRM) membekukan 750 akaun dengan simpanan kira-kira RM75 juta hasil aktiviti pengubahan wang h4ram, termasuk membabitkan selebriti.

Agensi itu juga turut menyita 24 kenderaan mewah dan motosikal berkuasa tinggi milik beberapa daripada individu yang ditahan.

Sumber SPRM berkata, mereka juga menyita kediaman mewah milik pasangan suami isteri yang ditahan Jumaat lalu dan seorang svspek lain yang ditahn bersama-sama mereka.

“Siasatan terperinci masih dijalankan ke atas enam svspek yang masih ditahan, selepas dua daripada mereka dibebaskan dengan jam1nan SPRM petang tadi.

“Siasatan pada masa ini tertumpu kepada wang yang dilabvrkan, selain mengesan individu lain yang turut terbabit serta dibayar untuk mel1ndungi aktiviti berkenaan,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, SPRM juga mengesan pegawai agensi keselamatan yang menerima bayaran bagi melindungi kegiatan pelaburan Macav Scaam dan jvd1 atas talian yang dijalankan oleh mereka.

BH sebelum ini melaporkan, dalang utama s1nd1ket berkenaan dipercayai rakyat China, tetapi menggunakan ejen di Malaysia untuk menguruskan ‘pelaburan’ termasuk mencari perniagaan berpotensi sebagai platform membersihkan wang hasil pen1pvan.

Ejen sind1ket akan mendekati selebriti tanah air dan menyatakan minat melabur dalam perniagaan atau menyvnt1k modal untuk selebriti berkenaan memulakan perniagaan.

Jumaat lalu, seorang selebriti bersama isterinya yang juga seorang artis serta seorang usahawan kosmetik dipanggil oleh SPRM membantu siasatan berhubung pengvbahan wang haraam. – Berita Harian

Manakala di Media Sosial wargamaya sibvk membincangkan keterl1batan laki bini diatas dalam aktiviti macau scam. Mereka berdua ini dikatakan adalah ejen besar di Malaysia.

 

 

Dikatakan oleh warga maya di kehidupan laki bini ini sungguh mewah luar biasa. Baru-baru ini mereka dikatakan telah menyambut hari ulang tahun kelahiran di 3 cIub berbeza.

Namun begitu sabar tuan-tuan dan puan-puan biarkan pihak berwajib menjalankan s1asatan. Kita tunggu keputusan penuh s1asatan. Semoga mereka yang jaahat dapat dibuktikan bersalaah dan diberi hvkvman yang setimpal.

Sebelum ini 5 Ditahn

Akhbar sebelum ini melaporkan bahawa “Lima yang ditahn membabitkan seorang bergelar Datuk dan seorang Datuk Seri,” katanya.

Harian Metro hari ini melaporkan taktik perdaya dan guna populariti artis untuk menjalankan kegiatan ‘mencuci’ duit haaram melalui pelbagai usaha sama dan perniagaan sah.

Itu antara kegiatan segelintir individu yang disyaki terbabit dengan kegiatan haraam termasuk perjudian sebelum memerangkap segelintir artis tempatan dengan menawarkan bantuan modal untuk memulakan perniagaan.

Kaedah itu dianggap mampu mengaburi mata pihak berkuasa selain membolehkan keuntungan diperoleh hasil kerjasama pelbagai bentuk pelaburan yang disertai bersama.

Bagaimanapun, kegiatan mereka itu dikesan Bahagian Pencegahan pengvbahn Wang haraam (AML) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hasil risikan dan s1asatn dijalankan sebelum lima individu termasuk seorang lelaki bergelar Datuk ditahn, semalam.

Syarikat rakaman dan pengurusan Indigital Music memaklumkan artis mereka, Siti Sarah Raissuddin hanya menemani suaminya, Shuib Sepahtu ketika pelawak itu hadir ke ibu pejabat Suruhanjaya Penceg4han Rasu-ah Malaysia (SPRM), Putrajaya, awal pagi hari ini.

Kenyataan itu dikeluarkan Indigital Music selepas terseb4r berita mengatakan pasangan selebriti itu dipanggil untuk membantu si1asatan berhubung pengvbahn wang har4m.

“Untuk makluman hanya keterangan Shuib saja yang diambil SPRM manakala Sarah hanya menemani suaminya saja.

“Buat masa ini pihak kami tidak dapat mengeluarkan apa-apa kenyataan rasmi berkenaan perkara itu untuk tidak mengg4nggu si1asatan SPRM bagi menghormati sistem perundangan negara kita,” katanya.

Pihak Indigital Music juga memaklumkan bahawa kerjasama sepenuhnya diberikan kepada pihak SPRM untuk membantu si1asatan.

Sementara itu, usaha Harian Metro untuk mendapatkan kenyataan daripada Sarah dan Shuib tidak berjaya apabila talian telefon mereka dimatikan.

MyMetro melaporkan pasangan selebriti itu dipanggil SPRM bagi membantu si1asatan dipercayai berkaitan kes pengvbahn wang har4m.

Difahamkan, pasangan berkenaan masing-masing berusia 36 tahun hadir ke Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya sejak 4 pagi hari ini.

Difahamkan, terdapat beberapa individu termasuk seorang usahawan terkenal turut dipanggil memberi keterangan

Dalam pada itu ramai netizan dan rakan artis menyokong dan mendoakan kedua-dua pasangan itu

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook satkobaviral.com

Sumber : https://kini.mysumber.net/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*