“Kongsi Liang L4had, Bendera Separuh Tiang, Arwah isteri minta kemas rumah” Ini Perkara Mengenai Insid3n Kemlangan Tr4gis Syafiq Ahmad

 

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Itu yang dilalui penyer4ng Johor Darul Takzim (JDT), Muhammad Syafiq Ahmad yang terpaksa reda apabila kehilangan dua insan tersayang dalam satu kemal4ngan m4ut di Lebuhraya Utara Selatan berhampiran Plaza Tol Jawi semalam.

Siapa sangka, kepulangannya ke kampung halaman berakhir dengan insid3n tr4gis sehingga mer4gut ny4wa bayi lelaki dan ibu mentuanya.

Ternyata, semalam merupakan hari d-uka buat seluruh keluarga Syafiq dan juga peminat bola sepak tanah air yang berkongsi rasa sedih dengan berita menyayat hati tersebut.

Berikut Gempak kongsikan rangkuman berkaitan insid3n duka pada 6 Disember yang menyelubungi keluarga Syafiq yang juga merupakan pemain Harimau Malaya:

#1 Kebumi satu liang l4had

Jen4zah Muhammad Aisy Saqeef yang berusia 22 hari dan ibu mentua Muhammad Syafiq Ahmad, Zainab Wahab, 46, selamat dikebu-mikan di Tanah Perku-buran Islam Kampung Bukit Murai, Pendang kira-kira pukul 8.30 malam tadi.

Kedua-dua jenazah dikebumikan dalam satu liang l4had.

#2 Isteri ditolak atas katil wad beri kucupan ter4khir

Isteri Muhammad Syafiq Ahmad, Nur Amalina Norain yang turut sama c3dera dalam kem4langan tersebut ditolak di atas katil ke Unit Forensik Hospital Seberang Jaya, Pulau Pinang bagi memberi kucupan ter4khir kepada jenazah anaknya, Muhammad Aisy Saqeef yang berusia 22 hari.

#3 Bendera JDT dikibar separuh tiang

Sebagai tanda penghormatan, Tengku Mahkota Johor, DYAM Mejar Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim bertitah agar bendera JDT di Stadium Sultan Ibrahim dikibarkan separuh tiang, stadium diterangi lampu putih selain ucapan takzi4h dipaparkan pada skrin besar.

Pemilik Pasukan Bola Sepak JDT iaitu Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Ibrahim mengucapkan salam takziah buat penyerang Johor Darul Ta’zim (JDT) Muhammad Syafiq Ahmad yang terbabit dalam kem4langan jalan raya di Lebuhraya Utara Selatan berhampiran Tol Jawi, Nibong Tebal awal pagi hari ini.

Tunku Ismail yang juga pemilik JDT memuat naik ucapan berkenaan di akaun Facebook rasminya yang memaparkan gambar jersi Syafiq bernombor 28 diiringi kata ‘Kami Sentiasa Bersamamu, Syafiq’.

“Saya ingin mengucapkan salam takziah kepada Syafiq Ahmad atas pemergian ahli keluarga beliau. Kami sentiasa bersama anda, Syafiq. Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat. Al-Fatihah.

“Saya juga menyeru orang ramai supaya tidak menyebarkan gambar-gambar atau video berkaitan bagi menjaga s3nsitiviti dan perasaan Syafiq sekeluarga,” titah baginda.

Muhammad Syafiq Ahmad, 25, dilaporkan terbabit dalam kem4langan yang mengorb4nkan bayi lelakinya yang berusia 22 hari.

KAMI SENTIASA BERSAMAMU, SYAFIQ

DYAM Mejar Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor telah menghantar Setiausaha Sulit Baginda bersama dengan pegawai agama Jabatan Agama Islam Negeri Johor ke Pulau Pinang untuk membantu Syafiq Ahmad, pemain Kelab Johor Darul Ta’zim yang telah kehilangan ahli keluarga terdekat pada pagi ini.

DYAM Tunku Ismail juga telah bertitah untuk bendera JDT di Stadium Sultan Ibrahim diturunkan separuh tiang, stadium diterangi dengan lampu putih dan mesej takziah dipaparkan di skrin besar sebagai tanda penghormatan kepada Syafiq sekeluarga. Upacara Tahlil juga akan diadakan selama tiga hari.

#4 “Mana Aisy…Aisy sudah tiada”

“Mana Aisy..Aisy sudah tiada”. Ini antara bait-bait kata yang dilafazkan pemain JDT itu ketika menunggu j3nazah anak lelakinya, Muhammad Aisy Saqeef di perkarangan Unit For3nsik, Hospital Sungai Bakap, Nibong Tebal.

Bahkan, menurut adiknya, Muhammad Zulfadhli, Syafiq masih tr4uma dan sukar menerima insid3n yang meragut tiga ny4wa itu.

Syafiq juga dikatakan enggan bercakap dengan sesiapa selain dilihat hanya mampu men4ngis setiap kali didatangi saudara mara dan kenalan yang bertanyakan keadaannya.

#5 Ayah Syafiq tak sempat tatap wajah cucu lelaki pertama

Bapa penyerang JDT itu, Ahmad Ibrahim, 56, tidak berkesempatan untuk menatap wajah cucu lelaki pertama dalam keluarganya itu.

Bahkan, katanya, dia sebenarnya merancang untuk ke Johor bersama ahli keluarganya yang lain bagi melawat anak kedua Syafiq.

#6 Arwah isteri minta kemas rumah

Bapa mentua Syafiq, Norain Shahadan,50 memaklumkan bahawa arwah isterinya, Zainab Wahab, 46, ada menghubunginya sebelum pulang ke kampung.

Katanya, isterinya yang sudah berada di Johor sejak perayaan Deepavali lalu itu meminta agar dia mengemaskan rumah, namun tidak menyangka dua insan tersayang itu pulang sebagai j3nazah.

Bahkan, katanya, dia hanya sempat menatap wajah cucu barunya itu menerusi kumpulan WhatsApp keluarga sahaja.

#6Muhammad Syafiq dipercayai terlelap ketika memandu

Siasatan polis mendapati penyerang bola sepak Johor Darul Ta’zim (JDT), Muhammad Syafiq Ahmad, 25, yang terlibat dalam kem4langan di KM 163.6 Lebuhraya Utara-Selatan dekat Sungai Bakap awal pagi Ahad dipercayai terlelap semasa memandu.

Beliau yang memandu kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Toyota Vellfire dipercayai hilang kawalan semasa memandu dan terbabas mel4nggar pembahagi jalan di sebelah kanan.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Selatan, Superintendan Lee Chong Chern berkata, kenderaan itu kemudian terbalik dan terseret hingga lebih kurang 90 kaki berdasarkan kesan c4lar di atas jalan raya.

Siasatan juga mendapati ketika kej4dian, cuaca baik dan kem4langan berlaku di jalan lurus, rata, bertar, tiga lorong (satu lorong susur keluar ke Tol Jawi), satu hala, jalan kering dan kawasan gelap berlampu.

Lee berkata, b3dah siasat ke atas ketiga-tiga mngsa di Hospital Sungai Bakap mendapati punca kem4tian akibat keced3raan p4rah pada beberapa bahagian badan dan kepala.

Beliau berkata, polis turut mengambil sampel d4rah pemandu bagi siasatan lanjut dan kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Sumber & Foto: Bernama & Harian Metro

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkobaviral.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*