Ini tindakan rakan2 Saat Air Mata Da’i Syed Jatuh Bercucuran Kerana Tak Sempat Bayar Ikat Jamin

 

Sejak dua minggu lalu, kisah berkaitan pendkwh muda yang ditahan atas dkwaan merog#l beberapa gadis antaranya pelajar, guru dan jururawat mendapat liputan meluas media.

Meskipun ramai yang terus menghntam, namun ada juga yang bersimpati dan memberikan kata-kata semangat serta doa.

Semalam, sebaik sahaja Mhkamh Sesyen Shah Alam berhenti bersidang, pendkwh selebriti, Syed Shah Iqmal Syed Mohd. Shaiful, 25, dilihat mnangis di kandang tertduh sehingga terpaksa ditenangkan oleh beberapa individu dipercayai rakan-rakannya.

Kesat air mata dengan lengan baju, rakan-rakan memeIuk Da’i Syed

Rakan-rakannya itu juga dilihat memeluk pendkwh selebriti itu yang tidak henti-henti mengesat air matanya menggunakan lengan baju sambil memberikan kata-kata semangat kepada lelaki itu yang terpaksa sambung bermalam di Lok4p Beranang ekoran jaminan RM35,000 bagi kesemua pertduhan yang dihadapinya masih belum dibayar.

Pertduhan merog#l itu me­rupakan dkwaan ketiga dikenakan terhadap bekas peserta rancangan realiti berbentuk keagamaan semalam.

Menurut peguam belanya, Syed Amirul Syed Edros, penj4min-penj4min anak guamnya akan cuba melunaskan kesemua jumlah jaminan itu selewatnya Isnin ini.

” Penjamin (pengurus dan abang tertduh) sedang me­ngumpul wang untuk membayar kesemua jumlah jaminan selewatnya Isnin ini.

” Tambahan pula, kaunter bayaran jaminan di Mhkamh Petaling Jaya tutup awal hari ini (semalam). Kemungkinan Selasa depan Syed sudah boleh keluar (dari tahanan r3man),” katanya ketika ditemui selepas tamat prosiding.

Pada prosiding di Mhkamh Sesyen Shah Alam, tertduh mngaku tidak bersIah atas pertduhan merog#l seorang gadis berusia 23 tahun kira-kira pukul 11.35 malam, 11 September 2019 di sebuah unit kediaman di Hyde Tower, I-City, Sksyen 7 di sini.

Pertduhan terhadapnya dikemukakan Timbalan Pendkwa Raya, Nor Baizura Mohd. Subian mengikut Sksyen 376(1) Knun Kesksaan yang mempruntukkan hkman pnjara mksimum 20 tahun dan sbat, jika sbit kesIahan.

Pendkwaan tidak mencadangkan sebarang jam1nan bagi kerana tertduh telah didkwa atas beberapa pertduhan dan s1asatan masih lagi dilakukan atas beberapa Iaporan poIis yang dibuat terhadap lelaki itu.

” Penahanan tertduh bukanlah satu hkman tetapi satu pengasingan bagi mengelakkan tertduh menghubungi mgsa atau s4ksi-s4ksi pendkwaan dalam apa jua bentuk komunikasi,” katanya.

Bagaimanapun, peguam bela tertduh, Syed Amirul Syed Edros memohon agar anak guam­nya dibenarkan jaminan ke­rana tiada sebarang bukti yang menunjukkan Syed Shah Iqmal akan menggnggu mgsa dan s4ksi serta melarikan diri.

Terdahulu, di Mhkamh Sesyen Petaling Jaya, Syed Shah Iqmal mengaku tidak bersIah terhadap tduhan melakukan persetvb#han luar t4bii terhadap seorang penuntut kolej swasta berusia 22 tahun dan didkwa mengikut Sksyen 377B Knun Kesksaan yang mempruntukkan hkman pnjara mksimum 20 tahun dan seb4tan.

Pendkwh muda itu juga didakwa di Mhkamh Majistret Petaling Jaya atas tduhan menggunakan kekrasan dengan niat mencab#l mgsa yang sama dan ditvduh mengikut Sksyen 354 akta sama yang mempruntukkan hkman pnjara mksimum 10 tahun atau dengan dnda atau sbat atau mana-mana dua daripada hkman itu.

Kedua-dua perbuatan itu didkwa dilakukan di antara pukul 3 dan 4 pagi, 17 Oktober lalu di rumah sewanya di Empire City, Jalan PJU 8/1, Damansara Perdana dekat sini.

Pendkwaan di Petaling Jaya dikendalikan oleh Timbalan-Timbalan Pendkwa Raya P. Vitiya Monisha dan Zamriah Zarifah Aris.

Hakim Mhkamh Sesyen, Faiz Dziyauddin menetapkan ikat jamin RM20,000 dengan seorang penjamin dan turut memerintahkan tertduh untuk meIaporkan diri di balai poIis berdekatan setiap awal bulan dan dilarang mengnggu mgsa sehingga kes selesai.

Majistret Mohamad Ikhwan Mohd. Nasir pula menetapkan ikat jamin sebanyak RM5,000 dengan seorang penjamin. Abang tertduh hadir sebagai penjamin bagi kedua-dua pertduhan itu.

Kedua-dua mhkamh di Petaling Jaya menetapkan de­ngan seorang penjamin 19 Februari tahun depan untuk sebutan kes dan penyerahan dokumen.

Pengurus Da’i Syed cerita apa yg berlaku sepanjang Syed dlm tah4nan r3man

Pengurusnya, Mohd Aizat Jaafar memberitahu pemilik nama penuh Syed Shah Iqmal Syed Mohammad Shaiful Jamalullail itu turut mendapat kata-kata semangat dari rakan-rakan yang mendoakan dia terus kuat berdepan ujian.

“Sekarang ini saya memang selalu berhubung dengan ibu dan abang Da’i Syed, mereka selalu tanya perkembangan terkini. Apa pun terjadi ibu dan abangnya sentiasa kirim kata-kata semangat dan doa tak putus-putus supaya dia kuat melalui ujian ini.

“Buat masa ini dia memang sangat memerlukan sokongan. Alhamdulillah, kawan-kawan dia pun banyak bagi semangat. Saya nampak dia hari ni baik-baik saja,” katanya kepada mStar.

Aizat ditemui di perkarangan Mahkamah Sesyen Shah Alam selepas prosiding pendakwaan terhadap Da’i Syed pada Khamis.

Mengulas mengenai aktiviti seni, Aizat berkata, pihak pengurusan iaitu Universal Music Malaysia masih memantau perjalanan kes tersebut.

“Pihak syarikat pun tidak memberikan apa-apa kenyataan lagi sehinggalah kes ini betul-betul selesai sebab ia masih lagi dalam si4satan.

Pendakwah selebriti ini dihadapkan dengan tiga pertud-uhan j3nayah se’3ksual pada Khamis.

“Tapi tidak dinafikan sedikit sebanyak perkara ini memberikan k3san terhadap kerjaya seni. Walaupun begitu, Da’i Syed tetap kuat semangat dan kesihatan diri dia pun di tahap yang okay,” katanya.

Da’i Syed didakwa atas tiga pertu-duhan c4bul, r0gol dan s3ks luar tabii di Mahkamah Sesyen Shah Alam dan Petaling Jaya pada Khamis.

Dia mengaku tidak bers4lah dan dibenarkan diikat j4min sebanyak RM35,000 bagi ketiga-ketiga d4kwaan tersebut.

Pendakwah yang dicungkil bakatnya menerusi sebuah program realiti keagamaan itu didakwa mengikut Seksyen 376 (1) Kanun Kes3ksaan berdepan huku-man p3njara sehingga 20 tahun dan s3batan, jika sabit kes4lahan.

Dia turut didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Kes3ksaan yang memperuntukkan huku-man p3njara maksimum 20 tahun serta sebatan, jika sabit kes4lahan serta Seksyen 354 Kanun Kes3ksaan yang memperuntukkan huk-uman p3njara maksimum 10 tahun atau denda atau s3bat atau mana-mana dua daripada huk-uman itu.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*