7 H0spital ToIak Beri Rawatan, SADlS Akhirnya Wanita HamiI M4Tl Dengan B@yi Dalam Kandungan

 

Sulawesi Selatan: Meny4yat hati apabila seorang wanita hamiI yang dit0lak untuk rwatan di tujuh hspital meninggaI dunia bersama bay1 di dalam kandungannya dipercayai ak1bat gagaI mendapat r4watan segera.

Portal K0mpas meIaporkan lnsiden itu berlaku ketika Hartina hampir melahirkan cahaya matanya.

Tujuh hspital itu adalah Hspital Bantaeng, Hspital Jeneponto, Hspital Takalar, Hspital Labuang Baji, Hspital Kartini, Hspital Ananda dan Hspital Pelamoni.

Ahli keluarganya, Haerul berkata, Hartina mulanya dibawa ke Pusat Kesihatan Masyarakat (Puskesmas) Bonto Bangun, Bulukumba.

Wanita itu kemudiannya dirujuk ke Hspital Bantaeng namun dit0lak oleh hspital berkenaan.

Keluarga kemudian membawa Hartina ke Hspital Jeneponto dan Hspital Takalar tetapi perkara sama berlaku apabila tldak diterima sebagai pesaklt.

“Awalnya Hartina dihantar ke Puskesmas B0ntobangun Bulukumba tetapi ke$nya dirujuk ke Hspital Bantaeng.

“Namun, pihak Hspital Bantaeng engg4n menerimanya sebaik tiba di pintu masuk.

“Selepas itu, kami membawanya ke Hspital Jeneponto dan Hspital Takalar, namun turut dit0lak untuk rwatan lanjut,” katanya.

Menurut Haerul, Hartina kemudiannya dikej4rkan ke Hspital Labuang Baji Makassar tetapi dit0lak kerana tldak melakukan ujian sar1ngan C0vld-19.

Layanan sama turut diterima Hspital Kartini dengan aIasan tlada kemudahan Unit Rwatan Rapi (lCU) begitu juga dengan Hspital Ananda.

Haerul berkata, selepas itu keluarga membawa Hartina ke Hspital Pelamoni yang akhirnya memberikan rwatan.

“Namun, dia hanya diberikan bantuan 0ksigen dan ub4t ant1 kej4ng ketika berada di dalam ambuIans.

“Hartina tldak dibawa turun sebaliknya dibawa ke Hspital Wahidin tetapi meninggaI dunia sebelum sempat ditempatkan di w4d bersaIin,” katanya.

Menurutnya, mereka sekeluarga kesaI dengan keadaan yang berlaku.

“Dari kampung hingga ke bandar kami cuba mendapatkan rwatan namun pihak hspital tldak bert1mbang rasa. Bagaimana jika ahli keluarga mereka mengalami nasib yang sama?” katanya.

Sementara itu, Pengurus Perkhidmatan Perubatan Hspital Ananda, Fira berkata, pihak hspital tldak mempunyai kemudahan intensif untuk Hartina.

“Ketika tiba di hspital, d0ktor cuba memeriksa Hartina di dalam kenderaan dan mendapatinya dalam keadaan kej4ng dan mempunyai d4rah tinggi.

“Dalam keadaan begitu, kami berasakan dia memerIukan kelengkapan rwatan intensif yang tldak terdapat di hspital kami.

“Disebabkan itu, kami meminta ahli keluarga Hartina merujuknya ke Hspital Labuang Baji,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Khidmat Pengurusan Perubatan Hspital Bantaeng, Dr Hikmawati menaflkan menerima kedatangan pesaklt bernama Hartina.

“Kami ada menyem4k rek0d kehadiran tetapi tlada pes4kit bernama Hartina yang mendaftar. Jika ada, tentunya maklumat itu ada di dalam rek0d kami,” katanya.

Sumber: hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*