Ramai Kec4m JKR Laju Minta Maaf Pada KJ, Kalau Rakyat Biasa? Sekali KJ Bal4s Komen Ini

 

Semalam, Menteri Sains Teknlogi & Inovasi, Khairy Jamaluddin atau lebih dikenali dengan panggilan KJ telah terlibat dalam satu kemal4ngan kecil sewaktu berbasikal.

Semuanya g4ra-g4ra beliau terl4nggar lvbang yang terdapat dijalan tersebut sebelum jatvh berhampiran dengan parit kecil mengakibatkan lvka di beberapa bahagian bada termasuk dahinya.

Menerusi satu ciapan KJ turut berkongsi gambar lvbang tersebut bersama mukanya namun tidak menyatakan di mana lokasi kejadian tersebut berlaku .

Namun tidak lama kemudiannya, akaun rasmi Twitter JKR Kuala Langat tampil mem0hon maaf kepada Khairy di atas kejadian itu.

Malah menurut satu page Facebook Kuala Langat pihak berwajib kemudiannya terus membaiki jalan berkenaan.

Namun disebalik perk0ngsian tersebut mereka seolah tidak bersetuju dengan sikap ‘d0uble standard’ pihak berwajib yang terus membaiki jalan berkenaan svsulan dari ins1den membabitkan KJ.

Ini kerana menurut mereka pihak berwajib hanya menvtup sebelah mata apabila kes orang ramai.

Isu ini turut hangat dibincangkan di kalangan pengguna Twitter yang rata-rata dilihat prihatin dengan keadaan KJ namun agak tidak sen4ng dengan ‘hasil kerja’ pihak berwajib yang disifatkan d0uble standard.

Seorang pengguna Twitter, @amiruddinfadzli, bagaimanapun tertanya adakah JKR akan terus meminta maaf pada hari yang sama kalau rakyat biasa yang kemal4ngan.

“Sehingga ada yang mengalami kemal4ngan m4ut,” katanya.

“Tiba-tiba teringat cerita dulu-dulu…’antara dua d4rjat’,” kata @Bdkklg3.

Seorang pengguna, @HamirulSarman, bagaimanapun tidak perlukan perm0honan maaf JKR. “Apa yang saya minta cuma tolong ambil t1ndakan dan p4ntau jalan raya r0sak yang lain, terutamanya laluan motosikal. Kas1hanilah penvnggang motosikal seperti saya.”

Sementara itu, media melaporkan Menteri Sains, Teknologi, dan Inovasi, Khairy Jamaluddin, berharap kepr1hatinan Jabatan Kerja Raya (JKR) atas kemal4ngannya mel4nggar ‘lvbang m4ut’ semalam bukan kerana kedudukannya sebagai menteri.

“Niat saya semalam memuat naik insiden ini di Twitter ialah untuk beri peringatan kepada pengguna jalan lain, namun ia nampaknya mendapat perhatian JKR.

“Saya berterima kasih kepada JKR kerana peka dengan isu ini, tetapi janganlah hanya disebabkan saya menteri, baru nak ambil berat,” beliau dipetik berkata oleh Berita Harian.

Khairy tidak mengingati butiran penuh kemal4ngannya kerana mengalami kesan h1lang ingatan sementara, selepas terp4ksa ditempatkan di hospital semalaman.

“Saya sampai sekarang tak ingat apa yang jadi semalam. Yang saya ingat, bila sudah sampai ke hospital.

“Doktor kata ia disebabkan geg4ran ketika jatvh daripada basikal. Saya masih bernasib baik, tetapi s1mpati (saya) kepada rakyat kerana inilah yang jadi pada orang biasa,” kata beliau.

Khairy berkata kemal4ngan seperti itu yang membawa keced3raan ser1us dan kem4tian dalam kalangan rakyat setiap tahun harus disi4sat.

Ia termasuk aspek kualiti dan jentera atau kenderaan berat yang menggunakan jalan berkenaan sehingga menyebabkan permukaannya berlvbang.

“Tetapi yang penting, kalau sudah berlvbang, janganlah berhari-hari atau kena tunggu terlalu lama untuk turap semula.

“Kalau kita nampak, boleh elak. Tetapi saya yang berbasikal, dengan kelajuan maksimum 40 kilometer sejam pun tak nampak. Apatah lagi penunggang motosikal?

“Isu pokoknya, mas4lah jalan berlvbang ini memerlukan penyelesaian segera kerana ia dekat di hati rakyat,” katanya.

Beliau mencad4ngkan portal aduan khas secara dalam talian diwujudkan bagi menangani isu ‘lvbang m4ut’ pada jalan di seluruh negara.

Katanya, jalan penyelesaian seperti itu penting kerana rakyat berupaya menjadi ‘mata dan telinga’ agensi berkaitan yang bertanggungjawab untuk menyelia aspek penyel3nggaraan jalan.

“Tetapi agensi kerajaan seperti JKR tidak mempunyai kakitangan mencvkupi untuk nak tengok seluruh jalan Persekutuan.

“Sebab itu, saya sudah bincang dengan (Menteri Kerja Raya) Fadillah (Yusof) untuk bagaimana kita boleh jalinkan penggunaan teknologi bagi menyelesaikan isu ini.

“Dengan mewujudkan suatu portal khas untuk menyalurkan adu4n, beberapa butiran seperti gambar, video dan maklumat mengenai ker0sakan jalan dapat disalurkan secara pantas,” katanya.

 

Sumber: FMT, Buzzkini, Cinca, BH ONline

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*