Bukan di Luar Negara. Polis Tahan Empat Beradik Selepas Nekad Larikn Jnzah Bapa, Ini Punca Sebenar Kjdian

Gempar apabila poIis menahan empat beradik ekoran bertind4k melarikan jnzah bapa mereka dalam kejadian di HospitaI Lahad Datu malam semalam.

Difahamkan kesemua empat beradik berusia antara 26 hingga 31 tahun terbabit bertindak sedemikian selepas enggan membenarkan pihak hospitaI menjalankan prosedur operasi standard (SOP) bagi pengurusan wab4k COVlD-I9 ke atas jnzah bapa mereka.

Menurut Ketua PoIis Daerah Lahad Datu, Asisten Komisioner Rohan Shah Ahmad, lelaki berusia 58 tahun berkenaan dimasukkan ke hospitaI akibat mas4Iah kesihatan dan diletakkan di bawah kategori Patient-Under-lnvestigation (PUI) sebelum meninggI dnia.

Rohan berkata, lelaki terbabit mempunyai sejarah sak1t otak dan pernah diser4ng angin ahmar mengikut rekod kesihatannya.

” Pasukan perubatan sempat memberikan pertolongan cmas pernfasan (CPR) selama 30 minit sebelum lelaki itu disahkan meninggI dnia ketika berada di hospitaI.

” Petugas perubatan juga kemudiannya memberi penerangan kepada ahli keluarga berhubung SOP pengurusan jnzah ketika kri-sis wab4k COVlD-I9.

” Selian itu turut dijelaskan keperluan menjalani ujian sar1ngan bagi mengelakkan sebarang risiko jangk1tan selain jnzah berkenaan juga perlu disimpan di bilik m4yat Jabatan Foren-sik sehingga keputusan ujian diterima,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Bagaimanapun, Rohan menyatakan waris enggan meninggalkan jnzah di hospitaI dan terus bertndak menolak jnzah keluar daripada khemah zon PUI sebelum dibawa balik ke rumah mereka.

Kesemua waris enggan meninggalkan bapa mereka yang mempunyai sejarah penyak1t otak dan str0k di hospitaI dan sebaliknya bertndak membawa pulang m4yatnya ke rumah.

” Bertndak atas maklumat dan s1asatan, poIis berjaya mengesan keberadaan suspk kira-kira jam 11.30 malam hari yang sama.

 

Mengulas lanjut, Rohan berkata, pihaknya melakukan serbuan ke atas kediaman keluarga terbabit di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Panji.

” Kesemua yang ditahan berumur antara 26 hingga 31 tahun terdiri daripada seorang perempuan dan tiga lelaki yang merupakan anak si m4ti,” katanya.

” Dalam serbuan itu, poIis menahan empat suspk membabitkan seorang wanita dan tiga lelaki. Jnazah berkenaan turut ditemui dibahagian ruang tamu di rumah perkampungan atas air itu,” katanya.

Sementara itu, Rohan berkata, s1asatan kes sedang dijalankan mengikut Sksyen 270 Knun Kesksaan yang membawa hukvman denda atau pnjara selama dua tahun atas kedua-duanya sekali.

Menurut beliau, kes turut dis1asat mengikut Sksyen 22(b) Akta Pencgahan Dan Pngawalan Penyak1t Berjangk1t 1988.

Dalam pada itu, Rohan memaklumkan semua suspk ditahan reman selama tiga hari bagi membantu s1asatan lanjut.

Sumber:k0smo dan astr0awani

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*