Sekejap Jer Dah Dapat, PoIis Berjaya Tahan Pengasas Svgarbook. Rupanya Suspk Berasal Dari Sini

Terkini, pengasas aplikasi laman sesawang dan aplikasi temu janji Sug.arbo.0k ditah.an di ibu negara semalam.

Menurut Ketua Jabatan Si.asatan Jnyah (JSJ) Selangor, Datuk Fadzil Ahmat, suspk yang berusia 43 tahun dan berasal dari Gelugor, Pulau Pinang itu ditah.an pada jam 4.30 petang.

Suspk berusia 34 tahun itu tiba di kompleks mhkamah kira-kira pukul 10.10 pagi dengan tangan bergari dan dikawal anggota polis.

” Permohonan reman ke atas suspk akan dibuat hari ini di Mhkamah Shah Alam.

” Menerusi sia.satan awal, suspk mengaku sebagai pengasas aplikasi Sug.arbo.0k,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Menurutnya, kes disi.asat mengikut Sksyn 5O5(b) Kanun Kesksaan dan Sksyn 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

” Selain itu, suspk juga disias.at mengikut Sksyn 372(1)(d) Kanun Kesksaan dan Sksyn 372B Kanun Kesksaan,” katanya.

Terdahulu, Harian Metro dalam laporan muka depan mendedahkan Sug.arbo.0k sebagai platform mencari teman di antara wanita muda atau ‘sug.ar baby’ dengan lelaki berusia dan berharta atau ‘sug.ar da.ddy’ menimbulkan kntroversi.

Malaysia dilapor berada pada kedudukan ketiga tertinggi di Asia, selepas India dan Indonesia, bagi negara mempunyai bilangan ‘sug.ar da.ddy’ paling ramai melalui aplikasi Sug.arbo.0k.

Selain itu, Sug.arbo.0k turut mende.dahkan ia mempunyai lebih 4OO,OOO keahlian dengan 220,OOO daripadanya ‘sug.ar baby’, 180,OOO ‘sug.ar da.ddy’ dan 6,OOO ‘sug.ar mu.mmy’ di Malaysia.

Aplikasi berkenaan menyatakan kebanyakan ‘sug.ar baby’ dari Malaysia terdiri daripada peIajar institut pengajian tinggi.

Laman sesawang Sug.arbo.0k tidak boleh diakses sejak kelmarin, dipercayai selepas Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) menerima desakan daripada pelbagai pihak untuk menyekat laman sesawang berkenaan.

Terdahulu, Ketua Jabatan S1asatan Jnyah Selangor, Datuk Fadzil Ahmat berkata suspk ditah.an di sebuah pekarangan sebuah kondominium di Kuala Lumpur pukul 4.30 petang semalam.

” Kes disi.asat mengikut Sksyn 5O5 (b), Sksyn 372 (1) (d) / 372 B Knun Kesksaan dan Sksyn 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

” Setakat ini, sebanyak 74 laporan polis diterima di seluruh negara berhubung kes tersebut,” jelasnya.

Ahad lalu, Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) perlu menyekat laman web serta aplikasi ‘Sug.arbo.0k’ yang disifatkan mempromosi budaya peI.acvran siber dalam kalangan wanita muda negara ini.

Gesaan itu dibuat Wanita UMNO Batu Pahat yang menyifatkan pendedahan aplikasi berkenaan kononnya terdapat hampir 3OO,OOO ‘sug.ar b.aby’ di Malaysia, kebanyakannya dalam kalangan peIajar universiti berusia 20-an adalah membimbangkan dan perlu ditangani segera.

Ketua Wanita UMNO Batu Pahat, Datin Hajar Abdul Rahman berkata, data kaji selidik yang didedahkan aplikasi itu juga diragui namun persoalan pokoknya platform Sug.arbo.0k benar-benar wujud dan jelas menggalakkan perbuatan rendah mor.al yang boleh memecah-belahkan institusi kekeluargaan dan menjadi penyumbang keha.ncuran sesebuah negara.

” Laporan peningkatan 40 peratus peIajar mendaftar untuk menjadi sug.ar b.aby sejak Januari lalu, kononnya atas alasan krisis kewangan yang dialami sangat membimbangkan walaupun data kaji selidik aplikasi hanya sekadar kajian peribadi dan tidak menyeluruh.

” Mahasiswa adalah aset dan masa depan negara, kami mendesak Sug.arbo.0k diha.ramkan serta menge.cam apa jua aplikasi atau laman sesawang temu janji yang berunsur mksi.at daripada terus beroperasi di Malaysia,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Pendedahan laman sesawang temujanji popular itu menunjukkan hampir 3OO,OOO sug.ar b.aby di Malaysia, kebanyakannya peIajar universiti dalam lingkungan usia 20-an.

Kelmarin aplikasi temujanji ‘sug.ar da.ddy’ terbesar Asia, Sug.arbo.0k mendedahkan lebih 4OO,OOO keahlian; 220,000 daripadanya sug.ar b.aby, 180,OOO sug.ar da.ddy dan 6,OOO ‘sug.ar mu.mmy’ di Malaysia.

Aplikasi berkenaan menyatakan hampir kesemua ‘sug.ar b.aby’ dari Malaysia terdiri daripada peIajar institut pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) terkenal sekitar Lembah Klang.

Antara alasan mahasiswa menjadi sug.ar b.aby ialah hutang pinjaman pelajaran, kos sara hidup tinggi, kenaikan yuran tuisyen dan peluang rangkaian antara sebab mereka mencari sug.ar da.ddy.

Sumber:hmetr0

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*