Tidak Pernah Paksa Isteri Untuk Tutup Aurat. Fahrin Ahmad Luah Rasa Syukur Dan Doakan Isteri Kekal Istiqamah.

PERUBAHAN imej isteri yang kini menutup aurat dan berhijab sejak awal tahun lalu membuatkan pelakon dan pengacara Fahrin Ahmad benar-benar bersyukur dan gembira.

Fahrin, 42, berkata, dia tidak pernah memaksa isterinya Elena Eleas melakukan perkara itu, sebaliknya selalu berpesan bahawa perkara itu merupakan satu tanggungjawab yang wajib untuk setiap wanita Islam.Pelakon drama Dear Cinta ini juga mendoakan pasangannya itu terus istiqamah dengan keputusan tersebut.

“Saya tak pernah memaksa atau kata apa-apa, sebab saya nak benda itu datang daripada hati dia sendiri. Sebelum isteri berhijrah lagi saya dah pernah berpesan kepadanya, memakai hijab merupakan satu tanggungjawab.

“Tak boleh nak pakai sebab nak ikut orang atau hanya sekadar mencuba, kena bersedia untuk berubah dari segi penampilan dan pembawakan diri apabila sudah berhijab.

“Memang terkejut sebab saya dapat tahu isteri berhijab sewaktu dia upload gambar di media sosial waktu hari pertama memakai tudung. Jauh dalam sudut hati saya mengucapkan rasa syukur dan berdoa agar isteri istiqomah, Alhamdulillah…semuanya berlaku naturally,” katanya.

Tetapi jika jumlah follower digunakan sebagai penanda aras untuk menjadi seorang pelakon, nanti orang akan persoalkan pula mutu lakonan.

Fahrin mendirikan rumah tangga bersama Elena Hani Eleas, 41, pada 9 Mei 2015 dan pasangan itu dikurniakan seorang cahaya mata lelaki iaitu Khalifa Fahrel yang kini berusia lima tahun.

Dalam perkembangan seni, Fahrin menganggap tidak menjadi masalah pemilihan pelakon dilakukan berdasarkan jumlah pengikut di media sosial.

Bagaimanapun Fahrin berkata, bakat individu berkenaan perlu diasah terlebih dahulu supaya tidak menjejaskan kualiti karya sebuah produksi.

“Kalau nak bandingkan zaman saya dahulu sebelum ada media sosial ini, kita lebih memandang kepada bakat yang ada pada seseorang untuk diketengahkan.

“Pada pendapat saya mungkin ada juga sesetengah pihak mengambil pendekatan ini sebagai satu jalan pintas untuk menjadikan hasil karya mereka mendapat tontonan yang lebih tinggi.

“Tetapi jika jumlah follower digunakan sebagai penanda aras untuk menjadi seorang pelakon, nanti orang akan persoalkan pula mutu lakonan. Paras rupa dan jumlah followers merupakan satu kelebihan, tetapi mereka juga perlu diberikan latihan untuk menggilap bakat,” ujarnya.

Dalam perkembangan lain, Fahrin bakal keluar dengan drama berjudul Khilaf Asmara terbitan Radius One yang bakal menampilkan barisan pelakon hebat seperti Fasha Sandha, Nelydia Senrose dan Fattah Amin.

Rahsia Yang Bukan Rahsia. Fahrin Ahmad Dedah Demi Menjaga Penampilan Beliau Buat Rawatan Tegangkan Muka.

Jika dulu pusat kecantikan atau klinik estetik dikunjungi oleh golongan wanita, kini lelaki juga tidak lagi malu untuk menjalani rawatan kecantikan terutama wajah.

Apa tidaknya, lelaki yang matang dan stabil dari sudut kewangan mahupun kerjaya, pasti ingin kelihatan bergaya dan amat mementingkan soal penampilan diri.Malah dalam bidang perubatan antipenuaan, setiap masalah mesti dikesan dan dihindari sebelum bertambah serius.

Masalah penampilan yang sering dialami lelaki adalah pigmentasi pada kulit, garis kedutan, wajah jatuh menggeleber dan tampak tua, pori wajah kasar kerana kerap bercukur, kulit kusam serta tidak sekata akibat pendedahan melampau pada matahari.

Justeru, tidak hairanlah pelakon dan pengacara kacak, Fahrin Ahmad mendapatkan rawatan di MyClinic untuk menegangkan kulit wajahnya, lebih-lebih lagi di usianya kini yang mencecah 42 tahun.

Melihat kepada rawatan yang dijalani aktor terbabit, Fahrin dilihat mendapatkan rawatan yang diberi nama Dual Lifting.

Rawatan yang menggunakan kedah Thermage dan Ultherapy adalah dua teknologi bukan pembedahan terkemuka untuk mengangkat dan menegangkan kulit yang kendur atau longgar sambil melicinkan tekstur dan kekuatan kulit.

Melalui cara ini, wajah, leher dan dagu yang jatuh akan kembali tegang. Hasil daripada rawatan yang mengambil masa selama sejam itu dapat dilihat sebaik saja selesai rawatan tanpa memerlukan pembedahan yang menyakitkan.

Kepada yang berminat jangan lepaskan peluang untuk menikmati penjimatan sehingga RM8,000 untuk Rawatan Dual Lifting di MyClinic.

Tak hairanlah, pelakon utama drama Tikam ini nampak lebih segar dan berseri-seri!Jangan lupa saksikan Tikam, setiap Rabu jam 9.30 malam secara eksklusif di Astro Ria (saluran 104).Untuk pilihan yang lebih fleksible, Tikam juga boleh distrim menerusi portal Gempak, Aplikasi Astro Go dan On Demand.-Sumber: Astro Gempak.

Kecoh Ratu Dangdut Tanam Benang Dalam Muka. Sekali Ini Hukum Sebenar Buat Orang Islam Yang Ramai Tak Tahu.

Perkongsian ratu dangdut Amelina mengenai proses rawatan tanam benang atau ‘threadlift’ pada rahang dan hidungnya membuatkan ramai peminatnya ‘kecut perut’. Menerusi perkongsian video di Instagram Amelina, penyanyi tersebut secara terbuka menunjukkan proses rawatan yang dikatakan agak ‘menyer4mkan’ apabila wajahnya terpaksa dimasukkan benang. Difahamkan, sebanyak enam benang dimasukkan ke dalam rahang Amelina dan perkara itu sekali gus membuatkan ramai yang seriau melihat proses berkenaan.

Enggan tindakannya disalah erti, Amelina atau nama sebenarnya Norazlina Amir Sharipuddin, 47, kemudian menegaskan bahawa keputusan untuk membuat rawatan itu hanyalah untuk membaiki keadaan wajah dan bukan untuk mengubah rupa bentuk.

“Kaklong tak nak hidung Angelina Jolie sebab kaklong rasa hidung kaklong paling cantik. Kaklong taknak pergi kopak kulit muka kaklong sebab kaklong nak jadi muka budak 16 tahun dah sah-sah kaklong 40-an. Itu merubah namanya bukan membaiki,” katanya. Jelasnya, dia cuma mahukan dirinya seperti dahulu yang lebih ‘presentable’. “Setelah Kaklong dikritik selekeh, tak pandai jaga level, gemoklah, do i cares? Kaklong sekarang menjaga dan menghargai apa yang kaklong ada. Kalau ‘sagging’ kita tegangkan, kalau gemok kita kuruskan yang penting jangan kau lapah sana, kopak sini, sumbat segala besi ,plastik segala macam, kikis sana sini, jangan! Buat apa yang perlu jangan terlalu obses. Buat sesuatu yang bersifat sementara jangan yang kekal,” katanya.

Sementara itu menerusi posting berasingan, Amelina turut berkongsi perubahan wajahnya selepas melakukan rawatan tersebut. “Kaklong dah cakap dah kaklong memang cantik daripada 30 tahun lepas, korang tak percaya. Ada ke nampak yang diubah? natural kan? Tetap muka Amelina tetapi nampak lagi fresh dan tegang dan yang kaklong suka sekali structure kulit kaklong pun elok dah. “Paling penting hidung kaklong tu lagi terletak macam masa kaklong anak dara,” katanya.

Biarpun ramai yang memuji perubahan Amelina itu, namun tidak kurang juga komen-komen ‘nakal’ yang mendkwa tindakan penyanyi itu seperti mengubah kejadian asal. Tetap dengan pendiriannya, Amelina kemudian menegaskan dia hanya menegangkan kulit dan tiada sebarang perubahan dibuat.

“Insya-Allah tak, nanti tengok yer before & after. Cuma kulit tegang jer lah pun. Kalau adik ada nampak yang kaklong ubah bagi tahu ok. Tunjuk satu-satu sama ada kaklong buang ke atau kaklong tambah. Risau juga kan nanti timbul ftnah pula,” katanya.

Sekadar info, rawatan tanam benang (Threadlift) adalah rawatan yang bertujuan untuk mengurangkan kenduran dan lipatan kulit di sekitar kawasan rahang, pipi dan leher. Rawatan ini dianggap sebagai rawatan alternatif yang lebih selamat dan kurang ‘invasive’ berbanding pembedahan ‘facelift’ tradisional. Difahamkan, benang khas akan digunakan untuk menegangkan bahagian kulit yang ingin dicantikkan supaya keadaan wajah akan kelihatan ketat dan anjal.

Hukum Tanam Benang Dalam Islam

Metode pengencangan kulit wajah kini semakin berkembang, salah satunya dengan teknik tanam benang (Catgut Embedded). Seperti kita ketahui bahwa tanam benang merupakan perawatan yang menggunakan media benang dalam proses operasinya dimana benang menggunakan cairan obat untuk regenerasi kulit yang ditanamkan di dalam kulit sebagai proses kecantikan. Baca juga Hukum Tidak Menutup Aurat Ketika Membaca Al-Quran

Bagaimana menurut hukum Islam ? ada baiknya kita lihat hadits berikut :

عن عبد الله رضي الله عنه لعن الله الواشمات والمستوشمات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله

Artinya: “Allah melaknat wanita-wanita yang mentato dan yang meminta untuk ditatokan, yang mencukur (menipiskan) alis dan yang meminta dicukur, yang mengikir gigi supaya kelihatan cantik dan merubah ciptaan Allah.” (Hadits riwayat Muslim dan riwayat Bukhari )

Dalam menjelaskan hadits di atas, Imam Nawawi dalam kitab Syarah Muslim 13/107 menyatakan: “Al-Wasyimah” adalah wanita yang mentato. Baca juga Hukum Memegang Qur’an Tanpa Wudhu. Dan wanita yang mentato punggung, telapak tangan, pergelangan tangan, bibir, serta anggota tubuh lainnya dengan menggunakan jarum hingga mengeluarkan darah dan diberikan tinta untuk diwarnai. Dalam islam perbuat tersebut sudah jelas haram hukumnya bagi yang mentato atau yang ditatokan. Tanam benang, Sulam alis dan sulam bibir sama-sama memakai sistem pewarnaan dan merubah ciptaan Allah yang diharamkan secara yang terkandung dalam hadits ini (Lihat juga firman Allah dalam QS An-Nisa 4:119).

Boleh Bagi Wanita Yang Bersuami, Yang Belum Bersuami Haram

Ahmad Dahlan berpandukan kepada pendapat Imam Nawawi menyatakan “boleh” bagi perempuan yang bersuami asalkan mendapat izin dari suaminya, sedang yang belum bersuami haram secara mutlak. Landasannya adalah Syarah Muslim 1/287 dalam menafsiri hadits di atas Imam Nawawi sebagai berikut :

وأما تحمير الوجه والخضاب بالسواد وتطريف الأصابع فإن لم يكن لها زوج ولا سيد أو كان وفعلته بغير إذنه فحرام ، وإن أذن جاز على الصحيح

Dalam syarah di atas jelas bahwa (wain adana … ‘ala sholih) artinya jika diijinkan oleh suami dan bertujuan untuk membahagiakan suami, menurut konteks syarah hadits di atas diperbolehkan, kecuali bagi yang belum nikah haram mutlak hukumnya. Baca juga Hukum Operasi Caesar Dalam Islam

Cuba direnungkan bagi kalian para istri dan muslimah bahkan boleh jadi perlu diadakan penelitian terhadap para istri yang melakukan hal tersebut tanam benang dan tindakan operasi kecantikan lainnya yang sebenarnya merugikan diri sendiri adakah yang bertujuan untuk membahagiakan suami? Tentu ini yang paling tahu adalah masing-masing diri sendiri.

Bandingkan antara aspek manfaat dan aspek madharatnya, juga antara aspek bahayanya, karena dapat kita ketahui jika tindakan seperti itu juga berkonsekuensi lain pada tubuh kalian, karena bisa saja ada efek samping. Atau lebih penting mana kecantikan hati dengan kecantikan wajah karena sesungguhnya wanita muslimah adalah dilihat dari kecantikan hatinya. Baca juga Hukum Fashion Show dalam Islam

Kesimpulannya bahwa ada dua pendapat yang ditemukan dalam persoalan tanam benang dn tindakan operasi lainnya seperti sulam alis, sulam bibir dan sejenisnya. Yakni yang mengharamkan dan yang membolehkan tapi dengan syarat ada ijin khusus bagi yang sudah bersuami harus ada izin dari suami terlebih dahulu karena hal tersebut berarti kita menghargai suami dan bagi yang belum bersuami haram hukumnya karena sama saja menampilkan kecantikan dan keanggunan tubuh dan wajahnya. Selain itu pikirkan juga aspek maslahat dan madharatnya, aspek tujuan yang ada dan aspek bahanya juga hati-hati karena operasi seperti ini pasti ada risikonya. Semoga bermanfaat. Sumber: https://dalamislam.com/

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*