“Suka wanita manja dan pandai menyanyi”- Shuib mula bicara soal jodoh

KEHADIRAN Kosmo! di kediaman tiga tingkat Shuib di Puchong, Selangor untuk sesi fotografi edisi tahun baharu tempoh hari benar-benar meny1ngkap mem0ri lelaki itu terhadap arw4h isterinya, penyanyi Siti Sarah Raissuddin.

Sedang Shuib bersiap-siap, lama dia merenvng anak keduanya, Dzahira Talita Zahra yang merupakan satu-satunya bunga dalam keluarga sedang ditatar1as jurusolek, Vie Xenddra.

Seraya, Shuib menoIeh kepada penulis dan berkata: “Ingat tak, inilah kerusi dan posisi kegemaran arw4h untuk bersoIek jika ada sesi f0tografi di rumah.

“Sekarang, tempat itu diganti oleh Talita. Cantik sangat Talita bila bersiap sama seperti ibunya.”

Emosi yang berguIung-guIung di d4danya terpancar ke muka. Shuib atau nama sebenarnya, Shahmira Muhamad, 37, kini seorang bapa tvnggal kepada empat orang anak, Uwais Alqarni, 10, Dzahira Talita Zahra, 8, Ariq Matin, 6, dan Ayash Affan yang kini berusia lima bulan. Hal itu bukan lagi sesuatu yang canggvng buat Shuib.

Arw4h isterinya, Siti Sarah mninggal dunia pada 9 Ogos lalu selepas meIahirkan anak b0ngsu mereka Ayash dalam keadaan dijangk1ti v1rus C0vid-19 di Hospital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Kuala Lumpur.

KADANG-kadang Shuib merasakan meskipun anak-anaknya masih kecil, mereka sebenarnya lebih kuat berbanding dirinya mengharungi dvgaan hidup. Foto – AMIR KHALID/MEDIA MULIA

Diteb4k bagaimana kehidupannya mem1kul geIaran ‘kepaIa’ keluarga, meIangkah ke hadapan atau ‘m0ve on’ daripada episod paling svkar dalam kehidupannya, Shuib terdiam, cuba mencari ungk4pan paling tepat barangkali. Bibirnya lambat meIenturkan bicara.

“Saya tiada jawapan untuk soalan itu. Sekarang ini, saya cuba s1bukkan diri. Sekarang ini saya seorang diri, apabila pulang ke rumah, tidur sendirian pasti akan teringat arw4h.

“Sudah hampir lima bulan, saya serahkan kepada masa. MeIupakan memang tidak boleh, tetapi sekarang sak1t sedikit berkvrangan, saya sedang terima serta sesuaikan diri hidup tanpa dia.”

Bagi melepaskan ker1nduan tanpa berpenghujung buat Siti Sarah, selain men1tipkan doa, Shuib sesekali akan mendengar lagu dend4ngan arw4h.

Setiap kali mendengar lagu arw4h isterinya, segala mem0ri manis yang dicipta bersama semasa hayatnya bermain-main dalam minda.

“Sejak arw4h tiada, saya tiba-tiba suka dengar muzik dan hayati lagu, lalu datang pelbagai em0si. Kadangkala terfikir juga kenapa saya mahu memb1nasakan diri dengan mendengar lagu-lagu sed1h.

“Tambahan, lagu-lagu arw4h saya akan dengar sewaktu rasa terlalu rindu padanya. Dengar kembali lagu-lagu duet bersamanya akan buatkan saya teringat kembali m0men kena m4rah di studio, reaksi dan senyumannya,” ujar Shuib beremosi.

Kekuatan

Tentang anak-anak mengharvngi kehidupan tanpa ibu di sisi, Shuib menjelaskan, meskipun masih kecil, namun anak-anak lebih kvat berbanding dirinya.

Sedang Shuib masih berper4ng dengan em0si setiap kali teringatkan arw4h, anak-anak sudah mampu menerima kenyataan bahawa ibu mereka telah tiada.

“Anak-anak sebenarnya sangat kvat. Saya masih menang1s andai teringat, anak-anak sudah boleh bercakap tentang arw4h ibu mereka dalam keadaan normal.

“Contohnya, mereka cakap rindu ibu, kemudian terus anak-anak baca al-Fatihah. Baru-baru ini, saya bawa mereka bercuti ke Pulau Pinang dan pergi ke restoran kegemaran kami sekeluarga.

“Kedudukan meja yang sama, cuma tiada arw4h ibu mereka sahaja. Anak-anak boleh bercakap secara normal, ibu suka makan ini. Saya yang termenvng melihat situasi tersebut,” tvtur Shuib s4yu.

SHUIB percaya, biar secantik mana perancangan manusia, perancangan dan ketentuan Ilahi adalah segala-galanya dan jika sudah tertulis akan berlaku sesuatu kejadian, maka tiada siapa dapat menghalang takd1r.
Lelaki itu juga amat bersyukvr meskipun anak keempatnya, Ayash diIahirkan pr4matang, si b0ngsu itu berada dalam keadaan sihat dan kini mencapai berat tujuh kilogram.

“Saya tidak sabar untuk melihat dia membesar. Perjalanan indah bersamanya seperti dalam sebuah filem. Nanti dah besar, Ayash akan faham bahawa dia seorang anak yang sangat istimewa.

“Satu Malaysia tahu kisah keIahirannya yang luar biasa. Kisahnya akan diingati sampai bila-bila dan dia akan tahu betapa hebat arw4h ibunya,” tvtur Shuib penuh makna.

Justeru, sebagai pemegang am4nah kepada anak-anaknya, dia berjanji akan memberi yang terbaik buat mereka.

“Saya tidak mem4ksa anak-anak, sebaliknya hanya ikut apa yang mereka minati. Uwais sangat meminati sukan golf dan berbakat dalam muzik. Dia boleh bermain piano hanya dengan mendengar muzik. Jadi, saya akan mencari guru piano agar dia lebih ser1us.

“Talita pula sangat berminat untuk meneruskan leg4si arw4h ibunya. Matin masih terlalu muda, saya tidak nampak apa yang diminati setakat ini selain dia sangat ber4ni dan seorang yang lucu.

“Ketika arw4h masih hidup, kami tidak sempat merancang apa-apa untuk Ayash. Sekarang ini, saya berharap agar dia menjadi seorang tahf1z. Insya-Allah, saya akan usahakan,” katanya.

Jodoh

Meskipun terlalu awal untuk berbicara soal j0doh, Shuib bagaimanapun bersikap terbuka tentang perancangan Allah buatnya pada masa hadapan.

Akui usahawan itu, hatinya masih k0song dan belum ada wanita yang berjaya mencvri tempat mengisi keIompongan yang ada.

“Soal j0doh dan ajal, Allah yang tentukan. Jika saya kata, janganlah ambil Sarah cepat sangat, tetapi Allah tetap ambil jua. Begitulah juga dengan kehidupan saya pada masa depan. Saya tidak ber4ni untuk cakap lebih-lebih mengenai soal j0doh.

“Jika esok lusa saya jatvh cinta dengan orang lain, jadi saya ser4hkan semuanya pada Allah. Saya pun sudah matang, andai berkahwin lagi pasti sudah tahu apa yang diinginkan dalam sebuah perkahwinan,” tegas Shuib.

Biarpun begitu terdapat syarat-syarat yang ditetapkan sebelum membenarkan hatinya kembali dimiliki.

BIAR sesekali tew4s dengan perasaan rindu tidak berpenghvjung, Shuib kini mula berd4mai dengan takdir dan mengatur langkah demi masa depan keluarganya.
“Sebagai manusia, sudah f1trah kita ingin berkasih sayang dan ada yang menemani. Namun, saya lebih fikirkan anak-anak. Andai saya berkahwin semula, sebab utamanya adalah demi anak-anak.

“Mereka masih kecil dan perlukan kasih sayang seorang ibu. Terutamanya Talita yang saya lihat lebih banyak berdiam berbanding dahulu. Sebelum ini, dia selalu berk0ngsi cerita, pakaian dan alat soIek bersama arw4h ibunya.

“Walaupun saya cuba yang terbaik, pasti ada ruang-ruang k0song yang tidak mampu saya isi kerana saya lelaki, tidak memahaminya seperti mana seorang ibu. Cepat atau lambat j0doh, saya serah pada Allah,” kata Shuib yang mengaku suka wanita yang m4nja dan pandai menyanyi.

Beralih tentang kerjaya, selepas beberapa bulan berehat, Shuib akan kembali sibuk pada tahun ini apabila perniagaan BubbleBee mula masuk ke pasaran antarabangsa. Antaranya Singapura, Brunei, Indonesia, Amerika Syarikat, Mekah dan Madinah.

“Tahun ini memang saya akan lebih sibuk dengan perniagaan kerana BubbleBee akan ke peringkat antarabangsa. Bukan mudah, perlukan pasukan besar dengan projek berskaIa mega.

“Di sebalik ujian, saya bersyukvr. Allah hadirkan rezeki dan s0kongan yang kuat daripada rakyat Malaysia. Terus d0akan yang baik-baik buat kami sekeluarga,” luah Shuib menutup bicara.

Sumber: K! ONLINE

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*