Gabungan Delta Dan 0micron, Saintis Sahkan Penemuan Varian Deltacron Di Cyprus

Baru sahaja dunia dikej0tkan dengan varian 0micron yang mampu merebak dengan pantas, nampaknya sebuah lagi varian C0VID-19 dilaporkan telah muncul. Lebih merisaukan, varian terbaru yang ditemui saintis di Cyprus ini dikatakan merupakan gabungan varian Delta dan 0micron.

Menurut Leondios Kostrikis selaku profesor di University of Cyprus, varian terbaru yang ditemui ini menggabungkan sifat dua jenis varian iaitu Delta dan 0micron sekaligus membuatkan mereka menamakannya sebagai Deltacron.

Setakat ini, pihak mereka telah menemui hampir 25 kes dengan varian terbaru ini. Walau bagaimanapun, masih terlalu awal untuk mengetahui kesan yang bakal dibawa oleh varian ini sama ada lebih merbhaya atau sebaliknya di mana kajian lebih mendalam antara yang perlu dilakukan.

Setakat bulan ini, negara-negara seperti Amerika Syarikat, Australia, Perancis dan lain-lain lagi masing-masing mencatat jumlah kes C0VID-19 tertinggi sepanjang sejarah berikutan kehadiran varian 0micron. Diharap varian Deltacron tidak mengulangi trend yang sama kerana membawa memberi impak besar kepada beberapa negara yang terkesan. – Sumber dipetik dari The V0cket

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*