Selepas KWSP umvm keuntungan, tak s4ngka ini permintaan penc4rum

PETALING JAYA – Ramai penc4rum Kumpulan Wang Simp4nan Pekerja (KWSP) nampaknya masih tidak meng4lah dalam tuntutan pengeluaran i-Citra sebanyak RM10,000.

Selepas KWSP mengumvmkan keuntungan bagi suku ketiga 2021 lebih tinggi iaitu RM48.02 billion, meningk4t 7.7 peratus hari ini, tuntutan tersebut mula memenuhi ruangan komen media sos1al.

Keuntungan itu sekaligus meningk4t sebanyak RM3.42 billion berbanding temp0h sembilan bulan yang sama tahun sebelumnya.

Pasaran s4ham juga dikatakan menyvmbang kepada 54 peratus pulangan pel4buran KWSP pada suku ketiga 2021.

Pengumuman itu sekaligus membuatkan penc4rum menek.an pihak KWSP untuk membenarkan pengeluaran RM10,000 secara one off kerana masih ramai yang memerlukan ketika ini.

“KWSP untung. Dia main s4ham. S4ham pun untung dil4bur KWSP. Lepas ini harap bolehlah bantv rakyat yang sedang sus4h pula. Jangan tam4k. Benarkan pengeluaran i-Citra kali terakhir,” jelas Isham Jalil.

“Untvng dah ada, apa lagi al4san KWSP ni? Orang memang tak ada duit. Kalau cakap pasal masa depan, sepatutnya masa sekarang lah penentu masa depan.

“Cuba la berl3mbut sikit, nak suruh rakyat buat macamana lagi, nak suruh faham sikit je perasaan rakyat sekarang,” jelas Zaibidi Razak

Memo keluarkan wang KWSP pada PM dihantar melalui Najib

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menyer4hkan memor4ndum tuntutan pengelvaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) RM10,000 secara sekali bayar kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob melalui ahli parlimen Pekan Najib Razak.

Penyer4han memor4ndum itu dilakukan di hadapan pejabat Najib di Bukit Pantai di Bangsar, Kuala Lumpur.

Menurut Pengerusi PPIM Nadzim Johan, antara sebab tuntutan tersebut kerana terdapat penc4rum yang belum dan masih dalam proses mendapatkan pekerjaan st4bil.

“Untuk memperbaik1 atau memvlihkan perniagaan-perniaga kecil penc4rum yang baru bermula dan yang terjej4s selepas PKP (perintah kawalan pergerakan) demi PKP yang dilaksanakan kerajaan.

“Untuk melun4skan tungg4kan-tungg4kan hut4ng, pinj4man perum4han, pinj4man kenderaan, pinj4man peribadi, pinj4man perniagaan, sew4 rumah, bil-bil utiliti serta yang berkenaan,” katanya.

Pada masa sama, Nadzim juga menc4dangkan kerajaan menubvhkan pus4t untuk mengkateg0rikan adu4n rakyat supaya ia dapat diselesaikan dengan lebih sistem4tik dan efektif.

Kira-kira 10 orang hadir untuk menyer4hkan memor4ndum itu.

Bagaimanapun, Najib hanya berada di situ ketika pada awal penyer4han memor4ndum tersebut dan terus memasuki pejabatnya tanpa memberikan sebarang kenyataan.

Usahawan ‘bungkus’, kata penc4rum

Sementara itu, seorang penc4rum yang hadir sama Azmi Mohd Tahir meminta supaya pengeluaran itu tidak diken4kan sebarang sy4rat.

“Tunt.utan ini bukan kerana b4njir tapi kerana PKP yang berl4rutan selama dua tahun.

“Ramai pekerja yang tinggal sep4ruh g4ji dan tak dapat gaji, (usahawan) IKS ‘bvngkus’ dan ramai di antara mereka jadi peng4nggur.

“Kalau saya cakap b4njir ker4jaan akan kata ini isu b4njir nak buat apa keluar KWSP,” katanya yang meng4nggarkan seramai lapan hingga sembilan juta penc4rum yang terjej4s ek0ran pelaksanaan PKP sebelum ini.

Malah katanya, lebih daripada 50,000 orang yang menandat4ngani melaluo pet1syen dalam t4lian meny0kong pengelu4ran RM10,000 secara sekali bayar.

Dia berkata memor4ndum itu dihantar melalui Najib kerana bek4s perdana menteri itu sering mengges4 supaya pengeluarkan itu dibenarkan melalui Facebooknya

“Setiap hari di FB page Datuk Seri Najib banyak komen-komen mengen4i pengeluaran one-off RM10,000,” katanya.

sumber: mkini & Dunia Media

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*