14 Pemancing & 4 Kru Diselamatkan Selepas Beberapa Kali Azan, Mngsa Cerita Detik Kejadian

“Selepas beberapa kali azan, akhirnya ada bot nelayan yang lalu di kawasan berhampiran nampak kami terapung sebelum mereka datang memberi bantuan.

“Sebelum itu, ada juga bot yang lalu, tapi mereka tak nampak kami, mungkin belum terbuka ‘hijab’ ketika itu,” kata pemancing, Mohd Syahrin Samsudin, 43.

Mohd Syahrin dari Perlis antara pemancing berdepan detik cemas selama lima jam selepas bot dinaiki mereka karam di perairan Pulau Beras Basah di sini, petang semalam.

Dalam kejadian 2 petang itu, bot Empayar Mahsuri yang membawa 14 pemancing dan empat kru dilaporkan bocor sebelum karam akibat dipukuI ribut.

Menceritakan lanjut, Mohd Syahrin berkata, dia bersyukur kesemua pemancing diselamatkan oleh sebuah bot pukat tunda, jam 7.30 malam tadi.

“Ketika itu keadaan sekitar hampir gelap, kira-kira 7.30 malam dan kami bernasib baik apabila awak-awak dari sebuah bot melambai sebelum saya membalas dengan cahaya lampu suluh.

“Saya lega bila bot (pukat tunda) menyalakan semula lampu ke arah kami, maknanya ada respons daripada mereka,” katanya ketika ditemui di Jeti Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) di Bukit Malut di sini, malam tadi.

Mohd Syahrin berkata, dia bersama 13 rakan pemancing berada di laut selama dua malam selepas keluar dari Jeti Kuala Perlis untuk memancing pada pagi, Khamis.

“Hari ini (semalam) kami nak ubah ke tempat baharu untuk memancing dan dijangka esok pagi (hari ini) kami akan tiba di Kuala Perlis selepas menyertai trip memancing selama empat hari tiga malam.

“Ketika terapung, saya hanya memikirkan cara untuk terus bertahan dengan mengingati balik perkara yang pernah dipelajari termasuk kaedah menenangkan rakan-rakan yang semua dalam keadaan panik,” katanya.

Sementara itu, tekong bot Empayar Mahsuri, Baseri Aziz, 55, berkata, kejadian berlaku pantas ketika cuaca bur0k dan ombak setinggi kira-kira lima meter.

“Papan depan bot tiba-tiba terbuka luas, kemudian (papan) bawah pun pecah menyebabkan air masuk ikut depan dan tak dapat nak buat apa-apa sebelum bot tenggelam, 1.45 tengah hari.

“Ketika kejadian kami dalam perjalanan balik dengan kelajuan dalam empat knot, selain cuba merapat ke pulau berdekatan sebab ombak kuat kerana cuaca bur0k,” katanya.

“(Kejadian sangat) pantas, papan tu pecah sekeping, depan tu terbuka, jadi air terus masuk.”

Itu kata tekong bot, Baseri Aziz, 55, yang mendkwa ombak kuat setinggi lebih 5 meter membadai bahagian depan kapal mengakibatkan bahagian depan pecah dan menyebabkan kapal itu karam.

“Ombaknya terlalu kuat melebihi 5 meter, jadi perjalanan balik kami dalam 4 knot atau 3 knot, tidak boleh lebih, tidak boleh laju.

“(Kejadian sangat) pantas, sebab papan depan tu pecah sekeping, depan tu terbuka, jadi air terus masuk.”

“Dalam pukul 1.30 pagi tu kami dah cuba macam-macam, pukul 1.45 tu terus tenggelam,” kata Baseri lagi.

Sementara itu, mngsa Syahrin Samsudin, 43, dari Perlis berk0ngsi pengalaman cemas tujuh jam terumbang-ambing di lautan.

Syahrin berkata keadaan lebih mencemaskan apabila suasana semakin gelap manakala rakan-rakan mngsa yang lain mulai keletihan.

Bagaimanapun, nasib menyebelahi mereka apabila tindakan melambai-lambaikan nyalaan lampu suluh mendapat perhatian sebuah bot pukat tunda yang berada berhampiran.

“Kalau fikir nak berenang sampai ke malam tak tentu sampai ke pulau, kan?

“Jadi kami brpecah, pakai lampu suluh untuk beri isyarat keselamatan kepada bot yang berada berdekatan.

“Itu dah habis ikhtiar dah kalau menjerit tu dah habis menjeritlah.

“Waktu jumpa tu dah 7.15 pagi, dah nak gelap dah. Alhamdulillah bot tu nampak satu group melambai-lambai dan saya pun bagi beam torchlight.

“Dia bagi respond kami pun lapang dada, dia pasang lampu ke arah kami,” kata Syahrin.

Menurutnya, dia dan rakan-rakan serta kru bot sudah berada di laut selama dua malam selepas meninggaIkan jeti Kuala Perlis pada Khamis pagi.

“Jumaat malam Sabtu hari ini kami nak bergeraklah ke lokasi lain memancing, dan sepatutnya bot tu balik esok pagi ke Kuala Perlis.

“Trip ni 4 hari 3 malam,” kata Syahrin.

14 pemancing, 4 kru diselamatkan nelayan

Semua 14 pemancing dan empat kru yang dilaporkan hilang selepas bot mereka karam dipercayai dipukuI ribut pada kedudukan 9.4 batu nautika barat Pulau Beras Basah, hari ini, dilaporkan selamat.

Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Kedah dan Perlis memaklumkan pasukan mencari dan menyelamat (SAR) masih dalam usaha menyelamatkan semua mngsa.

“Kapal KM Tenggol dan Bot Penyelamat 5 milik Maritim Malaysia dalam perjalanan ke posisi bot nelayan yang dilaporkan menyelamatkan mngsa.

“Kita masih dalam usaha menyelamat,” kata kenyataan itu.

Media sebelum ini melaporkan dalam kejadian 2 petang hari ini, bot terbabit dilaporkan membawa kumpulan pemancing dari Banting, Selangor dan Kuala Lumpur.

Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Kedah dan Perlis, Laksamana Pertama Maritim Mohd Zawawi Abdullah dilaporkan berkata, pihaknya menghantar tiga aset ke lokasi untuk operasi mencari dan menyelamat (SAR).

Katanya, menerusi sektor operasi yang diperluaskan dari lima hingga 10 batu nautika, pasukan SAR menemui beberapa objek terapung termasuk tong ikan, tin biskut dan gabus dipercayai milik bot berkenaan.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

sumber: MYKMU, HM, AA

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*