“Dah 30 Tahun Menyanyi”- Ameng Spring Pilih Duduk Rumah Sambil Baca Al-Quran

Berubah ke arah keba1kan untuk menjadi insan yang lebih baik adalah perkara yang ditvntut dalam Islam. Manusia itu tidak sempurna dan tidak pernah terlepa$ dari melakvkan ke$ilapan tetapi masih belum terlewat untuk bert4ubat selagi masih berny4wa.

Bagi golongan selebriti, selain menjadi tumpuan khalayak, di sisi lain mereka juga seperti insan biasa. Sebilangan mereka sama ada sebagai pelakon atau penyanyi, akan terdetik satu pera$aan untuk berubah.

Sudah ramai selebriti terkenal dan popular berhijrah kerana melalui sesuatu peri$tiwa atau diberi petunjuk untuk berubah.

Begitulah kisah penghijrahan penyanyi lagenda 90an ini.

Ameng atau nama sebenarnya Wan Aminuddin Wan Ismail berkata, meskipun tiada undangan nyanyian diterima pada Ramadan, dia tetap bersyukur kerana diberikan lebih ruang untuk menunaikan ibadah.

Bekas vokalis kumpulan Spring itu juga tidak menafikan pendapatannya turut terke$an ekoran sudah lama tidak berkerja. Sebal1knya, dia memilih langkah untuk berjimat cermat.

Menurutnya lagi, dalam setahun apa salahnya dia meluangkan masa sebulan untuk beribadah kerana pada bulan-bulan lain dia sibuk berkerja.

Buat apa yang mahu kej4r semuanya dalam bulan ini, sebab sebelum ini sudah $ibuk bekerja.

“Jadi, saya tidak mahu melepaskan peluang dan mahu sempurnakan ibadah saya sebaik yang boleh. Saya sendiri sememangnya merancang dari awal untuk fokus pada ibadah puasa, dari solat subuh di masjid, membaca al-Quran, terawih dan sebagainya.”- Katanya

Kongsi Ameng, dia tidak menafikan tawaran kerja tidak banyak sejak industri kreatif dibenarkan ber0perasi sekitar hujung tahun lalu.

“Saya belum menerima tawaran menyanyi meskipun penyanyi lain banyak menerima tawaran menjayakan showcase seperti kita boleh tengok. Ada konsert Datuk Jamal Abdillah, Zamani, Awie dan sebagainya.

“Jadi mungkin akan dibuat selepas Aidilfitri nanti. Jujurnya, saya hanya menerima satu hingga dua undangan selepas industri kreatif diben4rkan kembali ber0perasi.

“Itu pun menghadiri forum di masjid. Tetapi, tidak mengapalah, saya duduk di rumah sahaja baca al-Quran,” katanya.

Bagaimanapun, Ameng berkata, dia tidak rasa terkilan apabila kurang tawaran kerja diberikan padanya.

“Saya tidak terk1lan sebab mungkin belum giliran saya untuk dipanggil. Katakanlah, mereka menjemput penyanyi itu, takkanlah tahun depan penyanyi itu lagi.

“Jadi, mungkin tahun depan mengvndang saya pula. Sekarang, saya tunggu sahajalah bila tiba giliran, saya menyanyilah. Sebab sudah menyanyi selama 30 tahun, jadi saya sudah tahu aturannya bagaimana,” katanya.

Namun, tambah Ameng, dia bersyukur menerima beberapa undangan nyanyian untuk rumah terbuka sempena Aidilfitri nanti.

 

Sumber : BH

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*