[Terkini] ‘Aliya Tak Smpat Mulakn Kerja..’ 2 Bradik M4ut Angkara Lampu lsyarat R0sak.

SUNGAI PETANI: Kegembiraan seorang remaja perempuan yang baru diterima bekerja di sebuah kilang, di sini tidak berta.han lama apabila dia dan kakaknya ma.ut dalam kemaIangan di persimpangan lampu isyarat Jalan Sungai Layar, di sini semalam.

Dalam kejadian jam 1.40 tengah hari itu, motosikal jenis Yamaha 135LC dinaiki dua beradik iaitu Aliya Bashiroh Nasir, 18; dan kakaknya, Nurul Natasha, 23, berIanggar dengan kereta jenis Proton Saga.

lnsiden terbabit dipercayai berlaku ketika lampu isyarat di persimpangan tersebut r0sak.

Kedua-dua mngsa sebelum ini cede.ra prah pada kepala dan diIaporkan dalam keadaan kr1tikal di Hspital Sultan Abdul Halim (HSAH), sebelum Aliya Bashiroh menghmbuskan nfas terakhir kira-kira jam 12 tengah malam tadi diikuti kakaknya kira-kira jam 9 pagi ini.

Pemandu Proton Saga yang merupakan guru wanita berusia 54 tahun itu pula ced.era pada bahagian mukanya.

Sementara itu abang ipar mngsa, Zulkhamil Ali, 35, berkata, berlaku ketika dua beradik itu dalam perjalanan pulang ke rumah di Kampung Sungai Pial, Tanjung Dawai di sini dari sebuah bank.

“Aliya sangat gembira kerana dia baru dapat kerja dan arwh sebenarnya pergi ke bank untuk buat kad mesin pengeluaran wang automatik (ATM) bagi urusan pembayaran gaji yang akan diperoleh nanti.

“Tidak sangka arwh yang turut berniat untuk bantu ibunya yang merupakan seorang suri rumah tidak sempat menikmati gaji pertama. Lebih tragls, kakaknya juga ‘pergi’ bersama,” katanya ketika ditemui di Kampung Sungai Pial, Tanjung Dawai hari ini.

Katanya, pihak keluarga juga terkiIan dengan kejadian kerana kemaIangan dipercayai berlaku akibat lampu isyarat r0sak.

“Saya dan keluarga bercadang untuk ambil tlndakan undang-undang terhadap pihak berkaitan yang tidak menyeIenggara lampu isyarat itu dengan baik sehingga mera.gut nywa mereka dalam satu masa,” ujarnya.

Dua beradik itu selamat dikebu.mikan di Tanah Perkburan Islam Masjid Al-Fatimah di Kampung Sungai Pial, di sini sebentar tadi.

Sementara itu, Ketua PoIis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Zaidy Che Hassan berkata, kejadian berlaku semasa motosikal dinaiki mngsa dari arah Sungai Layar menghala Semeling, manakala kereta Proton Saga dari arah Sungai Jagung ke Laguna Merbok.

“KemaIangan dipercayai berlaku apabila kedua-dua kenderaan tldak berhenti dan memperlahankan kenderaan ketika melalui lampu isyarat r0sak lalu berlaku perIanggaran di kawasan tengah lampu isyarat,” katanya.

Tambahnya, pihaknya telah mendapatkan keterangan daripada pemandu Proton Saga dan ke.s disi.asat mengikut Sksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

 

 

 

 

Sumber: Utusan

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*