[Terkini]5 Tahun MhiIang, Akhirnya Adik Sarat Hamil Ditemukan M4ut Bsama Anaknya Dlm KmIangan.

KUALA PILAH: Seorang abang tldak menyangka adiknya yang dicari lima tahun lalu ditemukan selepas wanita itu terlibat dalam kemaIangan mau.t di Kilometer 24 Jalan Seremban-Kuala Pilah di sini awal pagi tadi.

Dalam kemaIangan itu, Nuratika Arsad, 27, yang hamil enam bulan bersama anaknya, Muhammad Daeng Andi Makita Nuh Annas Andri, 3, mninggal dunia di lokasi kejadian.

Kandungan Nuratika, usia enam bulan dan bay1 dikandungnya juga tldak dapat diselamatkan.

Menurut Syaharuddin Arsad, 34, dia dan keluarga memang sudah lama mencari adiknya itu termasuk menghebahkannya melalui Facebook pada 2017, namun, tiada makIumat yang diterima.

“Kami 10 beradik, enam orang daripada kami merantau dari Kampung Bubul Lama, Semporna, Sabah ke Semenanjung. Kali terakhir kami berkumpul bersama pada 2016 di kampung. Selepas itu, adik (Nuratika) tidak dapat dihubungi setelah mereka suami isteri menukar nombor telefon.

“Pagi tadi, saya terke.jut mendapat khabar ini dan segera menghubungi ibu di Semporna. Ibu juga seolah-olah tldak percaya dan bertanyakan adakah benar adik terbabit dalam kemaIangan,” katanya ketika ditemui di Jabatan Perubatan F0rensik Hospital Tuanku Ampuan Najihah (HTAN), di sini hari ini.

Bagi adik ipar arwh pula, Daieng Rani Bacho, 26, dari Tawau, dia bergegas ke Kuala Pilah dari Penggerang, Johor sebaik sahaja mengetahui abangnya juga terbabit dalam kemaIangan itu.

“Tldak sangka kami akan bertemu dalam keadaan begini setelah lama mencari. Abang, Andri Bacho, 30, asyik men.angis. Keadaan abang yang dirwat di wa.d hspital yang sama agak te.ruk juga.

“Lutut abang pe.cah manakala tiga anaknya berusia lima hingga lapan tahun pula ced.era serta dirwat di w.ad hspital yang sama. Semua sudah tahu mengenai kejadian ini dan mena.ngis. Ketika kejadian mereka baru sahaja keluar berjalan-jalan dan mahu pulang ke rumah sewa di Seri Menanti,” katanya.

Menurutnya, kesemua jnazah berkenaan akan dibawa pulang ke Sabah untuk pengebu.mian dengan bantuan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menanggung kos bagi urusan tersebut selepas semua prosedur di hspital selesai.

Sementara itu, Ketua PoIis Daerah Kuala Pilah, Superintenden Amran Mohd. Ghani berkata, kemaIangan berkenaan membabitkan kereta jenis Proton Wira yang dinaiki sebuah keluarga dalam perjalanan dari Seremban menghala ke Kuala Pilah.

Menurutnya, sebaik sahaja di tempat kejadian dipercayai kenderaan yang dipandu telah hiIang kawalan lalu terb.abas ke laluan arah bertntangan dan meIanggar sebatang pokok di bahu jalan.

“Akibat daripada kemaIangan, dua penumpang kereta mengalami keced.eraan prah pada bahagian kepala dan disahkan mninggal dunia ditempat kejadian.

“Pemandu pula mengalami kecede.raan ptah kaki kiri dan tiga penumpang yang lain mengalami keced.eraan ringan, masih menerima rwatan di HTAN. Ke.s disi.asat di bawah Sksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 dan siasa.tan lanjut masih dijalankan,” katanya.

Susulan kejadian berkenaan, sepasukan anggota bomba dari BaIai Bomba dan Penyelamat Seri Menanti dan Kuala Pilah diketuai Komander Operasi, Pegawai Bomba Kanan II, Norhirwan Zainal dikejarkan ke lokasi kejadian sebaik menerima panggilan kece.masan pada jam 1.21 pagi.

 

 

 

 

Sumber: utusan

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*